Tapio Palokangas

Professori
Helsingin yliopisto

Vastaukset

Valtion rahapelituloja ei pitäisi korvamerkitä, vaan ne tulisi asettaa budjetissa muiden tulojen joukkoon.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä8Samaa mieltä8

Valtion rahapelimonopoli on tehokas keino hillitä pelaamisen haittoja.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä7Epävarma7

Jatkuva talouskasvu ei ole mahdollista ilman, että myös aineellinen kulutus ja luonnonvarojen käyttö kasvavat.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä9Talouskasvu merkitsee sitä, että samalla määrällä työtä ja luonnonvaroja saadaan edemmän palveluja. On poliittinen kysymys, käytetäänkö tämä liikkumavara kulutuksen lisäämiseen vai työajan tai luonnonvarojen säästämiseen.Eri mieltä7

Energiaveron palautusjärjestelmän poistaminen fossiilisten energialähteiden osalta on tehokas keino hiilioksidipäästöjen vähentämiseen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaVerotus on kokonaisuutena niin sekava järjestelmä, että on vaikea nähdä, mihin yhden pienen palikan erottaminen siitä johtaa. Yksinkertaisinta olisi verottaa suoraan haittaa (esim. hiilidioksidia) eikä jotain energiamuotoa, josta vielä poliittiisista syistä tehdään kaikenlaisia poikkeuksia.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Työn tuottavuuden kasvu mahdollistaa työajan lyhentämisen nelipäiväiseksi seuraavan 25 vuoden aikana niin, ettei tästä aiheudu merkittäviä kansantaloudellisia vaikeuksia.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaMitä tarkoitetaan kansantaloudellisilla vaikeuksilla? Työtä korvaavat investoinnit (robotisaatio) mahdollistavat nykyisen tavaramäärän tuottamisen huomattavasti vähemmällä työllä jo lähituleivaisuudessa. Taloustieteellisessä kirjallisuudessa robotisaatio nähdään kuitenkin myös tulonjakokysymyksenä ja siten yhteiskunnallisena ongelmana: jos palkat eivät nouse työn tuottavuutta vastaavasti, työtulojen osuus BKT:sta pienenee. Henkilökohtaisen työajan lyhentäminen ei ratkaise tätä ongelmaa.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä7

Työviikon lyhentyminen nelipäiväiseksi seuraavan 25 vuoden aikana olisi kansalaisten hyvinvoinnin kannalta järkevä tavoite.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä9Minusta tavoitteena ei pitäisi olla, että kaikki pakotetaan tekemään lyhempää työpäivää, vaan että ihmiset voisivat valita työaikansa elämäntilanteensa mukaan. Terveenä ja työkykyisenä ihmiset voisivat kartuttaa varallisuutta ja eläkettään tekemällä enemmän töitä. Jos henkilö on huonokuntoinen tai hänellä on pieniä lapsia, hän voisi työskennellä vähemmän.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä7

Jos työllisyys Suomessa alenee lähivuosina talouden suhdanteiden heikkenemisen vuoksi, julkisen talouden leikkaukset ovat perusteltuja.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäTyöllisyyden heikkeneminen ei ole yksinään mikään peruste vähentää julkisia menoja, koska se syventää lamaa entisestään. Jos taas julkisen sektorin rahoituspohja romahtaa, niin silloin valitettavasti jouduttaneen myös supistamaan julkisia menoja.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä7

Antti Rinteen hallituksen ohjelman finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaSuhdannepolitiikan toteuttaminen edellyttää uskottavaa ohjelmaa. Voiko ohjelma olla uskottava, jos se perustuu osin varsin epärealistisiin odotuksiin talouskehityksestä?Epävarma7

Suomen valtion on järkevää myydä omaisuuttaan tutkimukseen, koulutukseen ja innovaatioihin tehtävien panostusten rahoittamiseksi.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Epävarma10Valtion pitää myydä itselleen tarpeettomaksi käynyttä omaisuuttaan silloin kun siitä saa parhaan hinnan, eikä silloin kun syntyy väliaikainen rahantarve. Minulle on epäselvää, miten tämä asia on nykyisen tai edellisen hallituksen aikana otettu huomioon.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

Jos Antti Rinteen hallitus ei onnistu kohottamaan työllisyyttä, julkisen talouden leikkaukset ovat perusteltuja.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäEn ymmärrä kysymystä. Mikä on looginen yhteys?Samaa mieltä7

Arvonlisäverotusta olisi järkevää muuttaa siten, että yleistä arvonlisäverokantaa laskettaisiin ja sen päälle lisättäisiin kunkin tuotteen päästöjen mukaan määräytyvä erillinen päästövero.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäVerotusta ei pidä tehdä liian monimutkaiseksi, koska se aiheuttaa spekulaatioita ja vääristää kilpailua. Hyviksi katsottuja hankkeita on parempi tukea suorilla subventioilla, joiden vaikutusta voidaan läpinäkyvästi seurata.Epävarma7

Suomen kilpailupolitiikassa pitäisi panostaa enemmän siihen, että yrityskaupat tai kartellit eivät haittaisi kilpailua kotimarkkinoillamme.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltäSamaa mieltä7

Sopimuksettomalla Brexitillä olisi merkittävä kielteinen vaikutusSuomen tulevien vuosien talouskasvuun.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä7Britannia on meille erittäin tärkeä kauppakumppani. Toisaalta nykyisen epävarmuuden jatkuminen olisi vielä Brexitiä huonompi vaihtoehto.Samaa mieltä7

Suomessa palkansaajat maksaisivat merkittävän osan yhteisöveron korotuksesta alempien palkkojen muodossa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäPuhtaan voiton verotus ei alenna panoksen kysyntää eikä sen hintaa. Tilanne on toinen, jos verotetaan jotain panosta, joka on työlle komplementti.Samaa mieltä7

Työllisyysasteen (työllisten osuus 15–64-vuotiaasta väestöstä)nostaminen 80 prosenttiin on järkevä tavoite Suomessa..

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltäTavoitehan on komea, mutta onko se realistinen?Samaa mieltä7

Kestävyysvaje on hyödyllinen tapa hahmottaa julkisen sektorin tulevia menopaineita..

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä7Taloudelliset asiat pitää pyrkiä esittämään mitattavassa muodossa, jolloin niiden rationaalinen käsittely on helpompaa.Samaa mieltä7

Euroopan keskuspankin pääjohtajan itsenäisyys poliittisesta vaikuttamisesta on hyödyllistä Euroopan talouskehitykselle..

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäEn usko, että kukaan päätöksentekijä olisi täysin vapaa poliittisesta vaikuttamisesta. Keskuspankin itsenäisyydellä yleensä tarkoitetaan sitä, että KP:lle annetaan tavoite ja instrumentit sen toteuttamiseksi siitä riippumatta, miten finanssipolitiikkaa harjoitetaan, Näytä lisääNäytä vähemmänVahvasti samaa mieltä8

Suomelle olisi hyödyllistä, jos Euroopan keskuspankin pääjohtajaksi nimitettäisiin suomalainen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäMiten KP:n pääjohtaja voisi ajaa Suomen etuja?Epävarma7

Olisi tärkeää, että Euroopan keskuspankin tuleva pääjohtaja kertoisi laajasti etukäteen talouspoliittisesta ajattelustaan.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltäSamaa mieltä7

Sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden takaamiseksi eläkkeiden tasokorotukset tulisi sitoa yksinomaan hintojen muutokseen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäParemminkin voidaan kysyä, onko palkkakehityksen paino sittenkin liian pieni. Eläkeläisten suhteellinen köyhtymisestä saattaa tulla vakava ongelma, joka voi rasittaa julkista taloutta.Eri mieltä6

Lakisääteistä työeläkettä hoitaisi tehokkaammin yksi suuri julkisen vallan omistama mutta asiantuntijoiden hoitama rahasto kuin nykyinen kilpailuun perustuva järjestelmä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaTässä olisi hyvä tutkia muiden maiden kokemuksia. Ketkä olisivat nämä asiantuntijat ja miten heitä valvottaisiin?Epävarma7

EU:n tulisi globaalien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi asettaa hiilitulli tuonnille niistä maista, joissa päästöjen hinnoittelu (päästökaupan tai hiiliveron kautta) on vähemmän kunnianhimoista kuin EU:ssa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Vahvasti samaa mieltä10Tämä poistaisi vapaamatkustajaongelman. Kokonaan toinen asia on, onko tällainen tulli poliittisesti mahdollista.Samaa mieltä7

Kasvihuonekaasupäästöjen verottaminen (esimerkiksi hiiliverolla) on päästökauppaa parempi tapa harjoittaa ilmastopolitiikkaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Vahvasti samaa mieltä10Säännöstelyrajoitteet ovat huonompia instrumentteja kuin veroluonteiset maksut, koska ne vääristävät kilpailua.Epävarma7

Äänestäjät keskimäärin yliarvioivat kulloisenkin hallituksen toimien vaikutusta heidän omaan taloudelliseen tilanteeseensa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaEi mitään tutkimustietoa tällaisesta.Samaa mieltä6

Ilmastonmuutoksen hillintä vaatii rajoitteita ja kannusteita yksilöiden ja yritysten toiminnalle.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä10Ilmastopolitiikassa pitäisi toimia markkinaehtoisesti käyttämällä mieluummin veroja/subventoita kuin säännöstelyrajoitteita.Vahvasti samaa mieltä9

Valtion vuoden 2019 budjetin finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäTämä on subjektiivinen uskonasia.Epävarma6

Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi Suomen tulee pyrkiä vaikuttamaan siihen, että EU ja sen jäsenmaat sitoutuvat nykyistä kunnianhimoisempiin päästötavoitteisiin sekä ajavat kansainvälisen ilmastosopimuksen tavoitteiden kiristämistä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä10Suhtaudun skeptiseeti tällaisiin “kunnianhimoisiin“ määrämittaisiin tavoitteisiin, koska ne perustuvat usein epärealistisiin odotuksiin. Parempi käyttää pragmaattista markkinaehtoista lähestymistapaa ja pyrkiä saamaan aikaan edes kansainvälinen päästöverotus.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä8

Euroopan Keskuspankin määrällisen keventämisen (quantitative easing, QE) myönteiset vaikutukset euroalueen talouteen ovat olleet kielteisiä vaikutuksia suuremmat.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäEn tunne asiaa riittävästi.Samaa mieltä7

Euroopan Keskuspankin määrällisen keventämisen lopettaminen vuoden 2018 lopussa on järkevää euroalueen taloustilanteen parantumisen takia.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäEn tunne asiaa riittävästi.Samaa mieltä6

Irtisanomisten helpottaminen pienissä yrityksissä kasvattaa työllisyyttä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäMiten irtisanomista voitaisiin enään käytännössä helpottaa niin, että sillä olisi jotain makrotaloudellista merkitystä? Uusi tai nuori työntekijä voidaan jo nyt ottaa koeajalle, Jotkut työntantajat tekevät nuorille ja maahanmuuttajille jopa nollatuntisopimuksia. Työstä kieltäytyminen on irtisanomisperuste ja tuotannollisin perusteinkin voidaan sanoa irti. Tässä yhteydessä olisi myös hyvä käydä keskustelua siitä, missä määrin yrittäjäriskiä on suotavaa siirtää palkansaajille.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

Irtisanomisten helpottaminen pienissä yrityksissä edistää tuottavuuden kasvua.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäSama kuin edellä.Samaa mieltä6

Työttömien velvoittaminen hakemaan vähintään neljää työpaikkaa kuukauden aikana nopeuttaa työttömien työllistymistä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäMiksi työttömän täytyisi tehdä asioita (esim. työnvälitys), jotka kuuluisivat työvoimaviranomaisille? Turhien työhakemusten laatiminen kuluttaa viranomaistenkin kallista työaikaa. Työn hakijan työhalukkuus selviää parhaiten tarjoamalla reaalista työpaikkaa eikä tehtailemalla kosmeettisia hakemuksia.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma5

Valitusoikeutta maankäyttöä koskevissa asioissa tulisi rajoittaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäEn tunne asiaa tarpeeksi.Epävarma6

Ulkomaisen työvoiman ns. tarveharkinta tulisi poistaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä7Mikäli työnantaja sitoutuisi maksamaan kaikki ulkomaisen työntekijän rekrytoinnista yhteiskunnalle koituvat sopeutumis-, koulutus- ja kotouttamiskulut, ei olisi mitään syytä tarvehankintaan. Jos näin ei ole asianlaita, niin silloin tarvehankinta pienentää yhteiskunnan kustannuksia, jos kotimaassa jo valmiiksi asuva työntekijä saa ensisijaisesti työpaikan.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Vuonna 2016 solmittu kilpailukykysopimus on selvästi tukenut Suomen talouskasvua.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaOn voinut tukea työllisyyttä, mutta ei talouskasvua, joka on monimutkaisempi asia.Samaa mieltä6

Vuonna 2016 solmittu kilpailukykysopimus on parantanut Suomen kustannuskilpailukykyä merkittävästi.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaOn parantanut jonkin verran. Samaa mieltä7

Suomessa olisi tullut tällä eduskuntakaudella tehdä useita työmarkkinauudistuksia kasvun tukemiseksi, kuten laajentaa paikallista palkoista sopimista. Kilpailukykysopimus on vaikeuttanut näiden työmarkkinauudistusten toteuttamista.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäOn melko lailla epäselvää, miten tällaiset uudistukset tukevat kasvua.Epävarma6

Yritystukia olisi syytä ryhtyä leikkaamaan kunnianhimoisesti.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä8Täysin kaaottinen ja läpinäkymätön tukijärjestelmä vääristää kilpailua ja nostaa omalta osaltaan valtion menoja ja veroastetta.Samaa mieltä7

Euroalueen nykyinen inflaatiotavoite (alle 2 prosenttia) on kilpailukykyerojen umpeen kuromisen ja työllisyyden kannalta liian matala.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä6En näe yhteyttä näiden asioiden välillä.Eri mieltä6

Jos työttömyysaste Suomessa alenee alle 6 prosentin, palkkainflaatio alkaa kiihtyä. 

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaKannattaa kysyä ekonometrikolta, mikä on todellinen NAIRU-piste Suomen työmarkkinoilla. Itse en tunne asiaa riittävästi.Epävarma6

Hallituksen esitys HE 16/2018 vp laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta on järkevä tapa lisätä kilpailua julkisrahoitteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannossa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaErittäin monimutkainen asia, joka täytyy valmistella huolellisesti. Osa terveydenhuollosta on yksityishyödykkeitä (private goods), joissa valinta voidaan jättää asiakkaalle esim, palvelusetelin avulla. Osa taas on julkishyöykkeitä (public goods, esim. erityissairaanhoito, päivystys), joita mikään kaupallinen taho ei haluakaan tuottaa.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

Jos maakunnilla on jatkossa vastuu julkisista sote-palveluista, tulisi niillä olla myös verotusoikeus.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltäJos valtio antaa rahat maakunnille, niin mitä merkitystä silloin on maakuntahallinnolla?Samaa mieltä7

Olisi järkevää luopua alennetuista arvonlisäverokannoista ja siirtyä yhteen arvonlisäverokantaan, jonka tuotto olisi nykyisen suuruinen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Epävarma8En tunne asiaa riittävän hyvin.Samaa mieltä7

Elinkeinotoiminnan arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa (nykyisin 10 000 euron liikevaihto vuodessa) tulisi nostaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaEn tunne asiaa riittävän hyvin.Epävarma7

Yksityisille voittoa tavoitteleville yrityksille tulisi sallia nykyistä vapaammin perus- ja toisen asteen koulutuksen järjestäminen ja tuotanto.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä10Tämä on käsittääkseni viranomaistehtävä, joka ei sovi voittoa tavoitteville yrityksille.Eri mieltä7

Työttömien kannustaminen lyhyidenkin työjaksojen tekemiseen tai työvoimakoulutukseen työttömyyspäivärahan pienentämisen uhalla on järkevää työllisyyspolitiikkaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäSuurimpana syynä nihkeyteen vastaanottaa lyhytaikaisia työsuhteita on työttömyyskorvausten maksamiseen liittyvä byrokratia: pienikin oma aktiivisuus johtaa helposti paperisotaan ja viivästyksiin korvausten maksamisessa, mikä on maksuvalmiusrajoitteiselle vaikea paikka. Korvaukset ja satunnaistulot pitäisi sovittaa yhteen niin, että työn vastaanottaminen olisi maksuvalmuisrajoitteisellekin aina kannattavaa ja joustavaa ilman mitään ylimääräistä byrokratiaa. Esimerkki: työttömälle voitaisiin annetaan työpäiväkirja, johon hän merkitsee lyhytaikaiset työsuhteensa tunneittain ja työttömälle maksetaan säännöllinen korvaus niiltä tunneilta, joilta hän ei saa palkkaa.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Oppivelvollisuusikä pitäisi nostaa 18 vuoteen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä7Onko ammattikoulun tai lukion määrääminen pakolliseksi paras tapa auttaa koulupudokkaita? Eivätkö esim. kymppiluokat ja oppisopimukset olisi kustannustehokkaampia.Samaa mieltä7

Valtion vuoden 2018 budjetin finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä8Velkaantumisen jatkuminen kaventaa talouspoltiikan liikkumavaraa tulevaisuudessa.Eri mieltä6

Maahanmuuttajien kotouttamista tulisi edistää sallimalla määräaikaisesti työehtosopimuksen vähimmäistason alittavat palkat.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä8Kahdet työmarkkinat johtavat vaikeisiin ongelmiin: niitä on vaikea valvoa ja halpa työvoima syrjäyttää kotimaista työvoimaa.Samaa mieltä7

Työntekijälle osoitettu matalapalkkatuki on pätevä keino työllistää heikon osaamisen tai matalan tuottavuuden työntekijöitä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltäPalkkatuen täytyy kuitenkin olla määräaikainen ja perustua työn oppimiseen. Samaa mieltä7

Työajan lyhentäminen ja työn jakaminen on toimiva keino työllisten määrän lisäämiseksi.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaTyöpäivän tehokas pituus on useimmilla 8 tuntia. Tästä syystä työaikaa ei pidä vähentää mekaanisesti kaikilta. Lyhyempiä työaikoja voitaisiin järjestää esim. opiskeijoille ja pienten lasten vanhemmille, mitä varten täytyisi luoda jotain korvausmekanismeja. Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä8

Suomen nykyisillä työmarkkinoilla nollatuntisopimukset ovat tarpeellinen joustomekanismi erityisesti palvelualoilla.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaNollatuntisopimusten kanssa pitäisi olla erittäin varovainen. Periaatteessa joihinkin työtehtäviin voi olla tarkoituksenmukaista palkata esim. opiskelijoita tai maahanmuutajia nollatuntisopimuksella, mutta yhteiskuntaan ei saa muodostua mitään “lumpenproletariaattia“, joiden toimeentulo on pysyvästi riippuvainen nollatuntisopimuksista. Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma6

Työttömyysaste riippuu pitkällä aikavälillä ensi sijassa työmarkkinoiden toimivuudesta.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaMitä tarkoitetaan “työmarkkinoiden toimivuudella“? Toimiihan se, vaikka epätäydellisenäkin. Samaa mieltä8

Paikallisen sopimisen lisääminen yrityksissä on nopein tapa kasvattaa kansantalouden tuottavuutta.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäPaikallisella sopimisella voidaan joustaa työaikaa tilausten mukaan silloin kun se sopii myös palkansaajapuolelle, mutta se ei juurikaan vaikuta työn tuottavuuteen siten, kuin tämä käsite taloustieteessä ymmärretään. . Epävarma7

Paikallisen sopimisen lisääminen yrityksissä on nopein tapa kasvattaa kansantalouden työllisyyttä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaPaikallisella sopimisella voidaan joissakin tapauksissa parantaa työllisyyttä -- saadaan tilauksia siloin kun on kysyntää -- mutta onko se “nopein“ tapa, on epäselvää.Epävarma7

Jos Suomessa otettaisiin käyttöön sosiaalisen vähimmäisturvan korvaava kansalaisen perustulo, se heikentäisi työn tarjontaa. Perustulolla tarkoitetaan tässä ratkaisua, joka olisi julkisen talouden kannalta kustannusneutraali, olisi suuruudeltaan noin 560 euroa, ja kuuluisi myös työssä käyville henkilöille.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltäJos perustulo toteutetaan esitetyssä muodossa ja työmarkkinoiden osallistuminen jätetään kunkin omani valinnan varaan, niin lyhytnäköisillä ihmisillä on suuri kiusaus jättäytyä pitkäksi aikaa työmarkkinoiden ulkopuolelle.Epävarma6

Eriytetystä ansio- ja pääomatulojen verotuksesta luopuminen ja siirtyminen yleiseen tuloveromalliin olisi järkevä tapa pienentää taloudellista epätasa-arvoa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaMikä on “järkevä“ tapa pienentää eriarvoisuutta? Jos ainoa tavoite olisi tuloerojen pientäminen, niin silloin yhtenäinen ja progressiivinen verotus olisi perusteltua, Jos tällainen verotus vähentää avoimen talouden verotuloja ja talouskasvua, niin silloin verorakenteen pitää olla monipuolisempi, Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

Omistusasumisen verotuksen kiristäminen niin sanotulla laskennallisella asuntotuloverolla parantaisi asuntomarkkinoiden toimintaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaAsuntotulon verotuksen ongelma on, että se rankaisee niitä, jotka ovat olleet aktiivisia säästääkseen asunnon ja hankkiakseen asunnon kasvukeskuksista. Tästä aiheutuva epäluottamus voi alentaa kansantalouden säästämisastetta. Jos asuntotulo on määrä asettaa verolle, niin silloin pitää käyttää erittäin pitkää sopeutumisaikaa (> 15 v). Lyhyellä aikavälillä asuntotulon verotuksella ei ole asuntomarkkinoihin suurta vaikutusta, koska alivuoralaisasuminen on vähentynyt.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

Suomalaisten tuloerojen kasvu nykyisestä haittaisi talouskasvua.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaTuloerojen kasvu ei haittaa talouskasvua silloin, kun varakkaat sijoittavat varansa kotimaahan ja köyhemmilläkin on mahdollisuus kouluttautua. Muussa tapauksessa se voi haitata.Eri mieltä7

Hallituksen esityksen mukaiseen sote-uudistukseen liittyvät mahdolliset kannusteongelmat ovat suurempia kuin valinnanvapausmallista koituva hyöty.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaKoko SOTE-hanke on äärimmäisen epävarmalla pohjalla, jotta siitä voitaisiin tehdä mitään järkeviä ennusteita.Epävarma6

Voimakkaampi finanssipolitiikan keventäminen (verojen alentaminen, valtion menojen lisääminen) olisi viime vuosina elvytysvaikutusten takia pienentänyt valtion velkaa suhteessa bruttokansantuotteeseen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäJos valtion menoja lisätään tai tuloja karsitaan, valtio velkaantuu. Mikään “elvytysvaikutus“ ei pysty tätä täysin korvaamaan.Eri mieltä7

Koska on epätodennäköistä, että valtionyhtiöt voisivat jatkuvasti pärjätä yksityisesti omistettuja yhtiöitä paremmin, on niiden myynti perusteltua (ei koske huoltovarmuuden kannalta elintärkeitä yhtiöitä).

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäMitä “pärjäämisellä“ tarkoitetaan? Samaa mieltä7

Eurosta on tähän mennessä ollut Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaEurosta oli alkuaikana (< 2008) Suomelle suuresti hyötyä, koska se vakautti talouden poistamalla inflaation ja taipumuksen devalvaatiosykleihin. Tämän jälkeen on rikottu Maastrichtin sopimusta ottamalla käyttöön “yhteisvastuu“ veloista, mikä tuo euro-alueelle moraalikato-ongelman.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Sipilän hallituksen ajama kilpailukykysopimus oli Suomen talouskasvun kannalta oikeansuuntainen ratkaisu.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltäPahasti kompuroiden päästiin jonkinlaiseen järkevään ratkaisun palkkakehityksestä.Samaa mieltä7

Pieniä yrityksiä kannattaa suosia ylimääräisin verohelpotuksin tai yritystuin, koska uudet työpaikat syntyvät pääsääntöisesti niihin.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaTämä on vielä uskon asia. En nähnyt mitään empiiristä näyttöä väittämän tueksi.Eri mieltä8

Suomen on järkevää tukea telakoitaan kilpailukyvyn turvaamiseksi, koska useimmissa muissakin maissa tehdään niin.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäMeidän ei pidä luoda mitään elinkeinoa, jonka kannattavuus perustuu valtion maksamiin tukiaisiin. Eri mieltä7

Äkillisen rakennemuutoksen alueille suunnatut tuet hidastavat rakennemuutosta ja ovat siksi haitallisia.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäJos jotakin paikkakuntaa kohtaa ennakoimaton rakennemuutos, niin silloin valtion paikalliset elvytystoimet ovat perusteltuja. Tässä on kuitenkin paino sanalla “ennakoimaton“. Taantuvien paikkakuntien työikäiselle väestölle pitää tarjota optio siirtyä muualle.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

Vuokrasääntelyllä pitäisi pyrkiä hillitsemään vuokrien nousua, vaikka se tarkoittaisi vuokra-asuntotarjonnan pienenemistä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltäVuokrasäätely luo kahdet vuokramarkkinat, jotka luovat eriarvoisuutta, ja joita on pitkällä aikavälillä vaikea valvoa kattavasti.Vahvasti eri mieltä8

Kotitalousvähennys on tehokas tapa torjua harmaata taloutta.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltäMuuten samaa mieltä, paitsi poistaisin sanan “tehokas“. Yksi tapa muiden joukossa.Samaa mieltä7

Robottivero on tulevaisuudessa välttämätön keino rahoittaa sosiaaliturvaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaJos pääomat liikkuisivat liukkaasti maiden välillä, työ korvattaisiin roboteilla ja työn rajatuottavuus alenisi siten kuin Baldwin selittää, niin silloin palkat alenisivat ja veropohja kapenisi merkittävästi. Ei olisi enää muuta keinoa rahoittaa sosiaaliturvaa. Todellisuudessa tämä ennuste ei täysin pitäne paikkaansa, koska hävinneiden työtehtävien tilanne tulee robottien kanssa komplementaarisia työtehtäviä.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä7

Perintövero on talouskasvun kannalta muita veroja vähemmän haitallinen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Epävarma5Perintövero voi joko kiihdyttää tai hidastaa talouskasvua. Olennaista on, mihin verotetut varat käytetään. Jos niitä ei käytetä tuottavasti, niin perintövero hidastaa talouskasvua. Jos taas ne käytetään esim. koulutukseen ja tuotekehittelyyn, niin talouskasvu voi kiihtyä.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7