Vain kaksi prosenttia taloustietilijöistä katsoo, että tammikuussa valittavilla hyvinvointialueiden aluevaltuustoilla on hyvät kannustimet ja vaikutusmahdollisuudet tehostaa ja parantaa alueidensa toimintaa. Enemmistö (52 %) on asiasta eri mieltä ja vajaa kolmasosa (30 %) on kannastaan epävarma.
Kysymys: Tammikuussa valittavilla aluevaltuustoilla on hyvät kannustimet ja vaikutusmahdollisuudet tehostaa ja parantaa hyvinvointialueiden toimintaa.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto | Vahvasti eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Aalto Yliopiston KKK | Ei mielipidettä
| 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Eri mieltä | Ilman omia verotuloja aluevaltuustoilla ei ole kannustimia käyttää resursseja tehokkaasti hyvinvointialueiden toiminnan parantamiseksi | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hanken | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Åbo Akademi | Eri mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Suomen Pankki | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Tukholman yliopisto | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vaasan yliopisto | Ei mielipidettä
| Profiili ja vastaukset | |||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | 5 | Riippuu täysin siitä, milaiset kannusteet uusille valtuustoille syntyy 1) palveluiden kehittämisessä 2) rahoituksen allokaatiossa. Sote-palveluiden rahoitus käynnistyy valtion rahoituksella eli alueille syntyy kannustin maksimoida saamansa rahoitus; samalla palveluiden kehittämisen kannustin saattaa puuttua. Parempi olisi, jos rahoitus ja palvelujen tehokkuuden kehitys olisivat samalla organisaatiolla.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Epävarma | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Ei mielipidettä | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Eri mieltä | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun yliopisto | Eri mieltä | 9 | Ilman hyvinvointialueiden verotusoikeutta, aluevaltuustojen kannustimet ja vaikutusmahdollisuudet hyvinvointialueen toiminnan tehostamiseen ovat varsin vähäiset. Pelkästään valtionrahoitukseen perustuvassa mallissa hyvinvointialueiden kannattaa käyttää kaikki saamansa rahoitus ja pyrkiä saamaan lisärahoitusta valtiolta. Tällainen järjestelmä ei siten kannusta tehokkaaseen palvelutuotantoon ja voi kannustaa jopa turhaan menojen kasvuun. Olemme tarkastelleet pelkästään valtiorahoitukseen liittyvän rahoitusmallin kannustinongelmia äskettäin Kansantaloudellisen aikakauskirjan artikkelissa (Kortelainen, Kotakorpi ja Lyytikäinen 2/2021).Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma
| Profiili ja vastaukset | |||||||
Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä | Vaikutusmahdollisudet ja kannustimet jäävät vajavaisiksi ilman verotusoikeutta, kun valtuustoilla ei ole mahdollisuutta päättää paljonko rahaa terveyspalveluihin käytetään. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Eri mieltä | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Vahvasti eri mieltä | 6 | Kannusteet ovat heikot, kun rahoitusvastuu on valtiolla ja järjestämisvastuu hyvinvointialueilla. Silloin mahdollisia säästöjä ei voi jakaa alueen asukkaille alemman veroprosentin muodossa. Kannusteet paranevat, jos maakuntavero otetaan käyttöön.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Eri mieltä
| 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Oulun yliopisto | Ei mielipidettä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä
| 7 | Aluevaltuustoilla ei juuri ole mitään liikkumavaraa. | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Samaa mieltä | 2 | Paremmat kuin pienillä kunnanvaltuustoilla. Verotusoikeus vahvistaisi kannustimia toimia tehokkaasti. | Profiili ja vastaukset | |||||
Vaasan yliopisto | Epävarma | 7 | Jollain alueella voi tulla ristiriitaa alueen kasvukeskusten ja muiden alueiden välillä ja äänestyskäyttäytyminen voi johtaa alueelliseen ajatteluun jolloin oma poliittiinen näkemys jää toissijaiseksi. | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä
| 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||||
Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Turun yliopisto | Eri mieltä | 7 | Olisi todella yllättävää jos tämä uusi hallintoporras entisiä paremmin kykenisi lisäämään tai ylläpitämään hyvinvointia. (Oletettavasti termi 'hyvinvointialue' viestii jotakin toiminnan sisällöstä ja tavoitteista.) | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Helsingin yliopisto | Epävarma | Olen asunut liian vähän aikaa Suomessa osatakseni vastata kysymykseen | Profiili ja vastaukset | |||||
Svenska handelshögskolan | Eri mieltä
| 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Epävarma
| 4 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 6 | Kannustimet vaatisivat sen, että ns viimeinen euro tuloista perustuisi alueen omiin valintoihin. Tämä ei sulje pois sitä että valtaosakin tuloista voi heikolla alueella tulla muilta valtiontukena. Lähtökohdat ovat hyvin huolestuttavat, jos kuntatalous olisi aikanaan lanseerattu tältä pohjalta niin ei olisi hyvinvointivaltiota.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Turun yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 8 | Alueilla ei ole kannustimia tehostaa toimintaa johtuen common pool ja soft budget constraint -ongelmista. Maakuntavero ratkaisisi ongelman, mutta ilman sitä joudumme toivomaan, että valtionohjaus riittää. Tehostamisen sijaan on edustajien ja äänestäjien etu maksimoida menoja minkä voivat. Monilta osin myös sääntely rajoittaa palvelujen räätälöintiä ja yksityisen sektorin hyödyntämistä, joten keinot tehostamiseen ovat osin rajallisia, vaikka niitä olisi kannustin käyttää.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | 9 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Turun yliopisto/kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä
| 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti eri mieltä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Åbo Akademi | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset |