Selvä enemmistö (69 %) ekonomisteista katsoo, että maapohjaan kohdistuvalla kiinteistöverotuksella tulisi kerätä nykyistä enemmän verotuloja. Toista mieltä on reilu kymmenesosa (12 %), ja viidesosa (19 %) on kannastaan epävarma tai vailla mielipidettä. Kommenteissaan ekonomistit pitävät maapohjan kiinteistöverotuksen hyvänä puolena etenkin sitä, ettei siihen juuri liity kielteisiä kannustinvaikutuksia.
Kysymys: Maapohjaan kohdistuvalla kiinteistöverotuksella tulisi kerätä nykyistä enemmän verotuloja.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Eri mieltä | 7 | Jos kiinteistöveroa kiristetään ja vastaavasti verotusta työn tekemisen osalta kevennetään, olisi yhteisvaikutus positiivinen. Omistamisen kustannusten lisääminen ei ole yhteensopivaa maaseudun autioitumisen kanssa vaan rankaisee niitä, jotka jo kärsivät ilmiöstä.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Samaa mieltä | 7 | Maapohjan veron keskeinen hyvä puoli on se, ettei se vaikuta omistajan kannustimiin. Lisäksi jos tontin verotusarvo seuraa sen käypää arvoa, vero kohdistuu sinne, missä maan arvo nousee esimerkiksi kunnan investointien seurauksena. | Profiili ja vastaukset | |||||
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä
| 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Tampereen yliopisto | Samaa mieltä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Aalto Yliopiston KKK | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Epävarma | Vaikea sanoa, mihin nähden “enemmän“, mutta ainakin tulisi tarkastella kriittisesti veropohjaa, kiinteistöverosta vapautuksia ja verotason määräytymisperusteita esim. maapohjan arvoa | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hanken | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Åbo Akademi | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Tukholman yliopisto | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vaasan yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Vahvasti samaa mieltä | 10 | Sekä kiinteistövero että tonttivuokrat ja kaavoitusmaksut riippuvat tällä hetkellä liikaa tontille rakennettavan rakennuksen koosta. Vero pitäisi muuttaa pelkästään sijainnista ja tontin koosta riippuvaksi. | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Suomen Pankki | Eri mieltä
| Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Samaa mieltä
| 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 8 | Taloustieteessä pidetään yleisesti maapohjaan sidottua verotusta tehokkaana, koska se ei aiheuta käyttäytymisvaikutuksia, koska maapohja ei muutu veron myötä. Siten verotuksen painopisteen siirtäminen tähän pohjaan voisi olla verotuksen tehokkuustappioita minimoivaa. Verotuksen tehtävä on myös uudelleenjakaa tuloja, ja se on edelleen kätevintä tehdä tuloverotuksen avulla, joten kaikkea veropohjaa ei kuitenkaan voi kiinteistöverotuksella hoitaa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
helsingin yliopisto | Eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Kiinteistöverolla on monia etuja useimpiin muihin verotyyppeihin verrattuna, koska sen vaikutus yritysten ja kotitalouksien käyttäytymiseen on vähäinen, eikä maapohjaa voi siirtää toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille. | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | PTT | Samaa mieltä | Ennen veromuutoksia pitää viedä maaliin verotusarvojen uudistus. | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | Maapohjan verottamista voidaan perustella sekä tehokkuuden että tulonjaon näkökulmasta. Maan arvoon kohdistuvalla verolla ei ole haitallisia kannustinvaikutuksia, kunhan verotusarvo on määritelty niin, että se ei riipu maanomistajan toimista. Maapohjan veron korotus koituu maanomistajien maksettavaksi, jotka kaiketi harvoin ovat kovin pienituloisia.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Svenska Handelshögskolan | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Samaa mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Vahvasti samaa mieltä | 9 | Maan arvonnousu perustuu usein kaupunkien kasvuun ja kasautumishyötyihin, eikä maanomistajien omiin toimiin. Siksi maan arvon perusteella määräytyvällä verolla ei ole samanlaisia kielteisiä kannustinvaikutuksia kuin markkinatyön tai investointien verottamisella. Maapohjaan kohdistuvalla kiinteistöverolla on myös vaikea nähdä olevan merkittäviä kielteisiä tulonjakovaikutuksia.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Oulun yliopisto | Samaa mieltä | 5 | Puoltaa: maapohja ei karkaa muualle & kannustinvaikutusten näkökulmasta ei niin paha vero. Keskeinen ongelma: Asuntotonttien verotuksen nostaminen kasvattaa asumiskustannuksia sekä omistusasujilla että vuokra-asujilla. Kovin korkeaksi veroa ei siis pitäisi nostaa!Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 9 | Ongelmana on, miten maapohja arvostetaan. Jos käytettäisiin markkinahintaa, niin silloin pietuloiset eläkeläiset saattaisivat joutua muuttamaan pois vakiyuisesta asunnostaan. | Profiili ja vastaukset | |||||
Vaasan yliopisto | Epävarma
| Profiili ja vastaukset | |||||||
Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Epävarma | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||||
Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Samaa mieltä | 9 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 9 | Maapohjaan kohdistuva vero ei vääristä maanomistajan käyttäytymistä olipa veron määräytymisperuste lähestulkoon millainen tahansa. Lisäksi maan arvoon perustuva vero johtaa niin sanotun ”hyötyjä maksaa” -periaatteen toteutumiseen paikallisten julkisten palvelujen tuotannossa. Tämä johtuu siitä, että monien paikallisten palveluiden arvo kapitalisoituu maan hintaan. Toisin sanoen tontit ovat kalliimpia ja kiinteistövero korkeampi siellä, missä on paremmat julkiset palvelut tai liikenneyhteydet.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Turun yliopisto | Samaa mieltä | 6 | Maan arvoon perustuva vero vaikuttaisi olevan melko neutraali, mikä olisi jonkinlainen perustelu ehdotukselle. | Profiili ja vastaukset | |||||
Svenska handelshögskolan | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 6 | Taloustieteilijät pitävät kiinteistöveroa usein hyvänä tapana hankkia verotuloja, koska se ei heikennä esimerkiksi työnteon kannustimia. Verotuksen painopisteen muuttamista tähän suuntaan tulisi pohtia. | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Kannattaisi verottaa vähemmän sellaisia asioita, jotka voivat karata ulkomaille, ja enemmän niitä jotka eivät voi. | Profiili ja vastaukset | |||||
Turun yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Tähän liittyvät kannustinhyödyt ovat ilmiselvät, joten hyvä tavoite joka tapauksessa. Voi toki kyseenalaistaa kuinka kattavasti eri alueilla on tätä veropohjaa niin, että tämä voisi tuottaa merkittävästi tuloja kaikkialla. Aineiston valossa tämä on kuitenkin melko pieni puute.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä
| 9 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 6 | Mikäli kiinteistövero korvaisi muita haitallisempia veroja. | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Turun yliopisto/kauppakorkeakoulu | Eri mieltä
| 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti samaa mieltä | Jos vero kohdistuu rakennusoikeuteen (siis ei suoraan alaan) | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto University | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset |