Vain viisi prosenttia ekonomisteista katsoo, että Marinin hallituksen esitys sote-uudistukseksi sisältää riittävät kannustimet hyvinvointialueille tehokkaaseen ja laadukkaaseen palvelutuotantoon. Toista mieltä on neljä kymmenestä (38 %). Ekonomistien enemmistö (57 %) on kannastaan epävarma tai vailla mielipidettä. Kommenteissaan ekonomistit toteavat, että sote-uudistuksen rahoitusmallista on vaikea löytää kannustimia kehittämiseen, tehostamiseen ja innovointiin. Lisäksi taloustieteilijät epäilevät budjettikurin pitävyyttä kaavaillussa valtion sote-rahoituksessa.
Kysymys: Marinin hallituksen esitys Sote-uudistukseksi sisältää riittävät kannustimet hyvinvointialueille tehokkaaseen ja laadukkaaseen palvelutuotantoon.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Epävarma | 7 | On hyvin vaikeaa arvioida esityksen insentiivien tehoa tuottaa palveluita mahdollisimman tehokkaasti, kun raha tulee valtiolta. | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Eri mieltä | 6 | Koska hyvinvointialueilla ei ole verotusoikeutta, kustannusten kasvuun vaikuttaa suurelta osin se, miten hyvin valtio pystyy ohjaamaan hyvinvointialueita kustannustehokkaaseen toimintaan. Valtion on todennäköisesti vaikeaa sitoutua budjettikuriin. Esim. Kortelainen & Lapointe (2019) arvioivat, että sitoutumisen ongelma on erityisen hankala terveyspalveluissa (https://www.doria.fi/handle/10024/166973)Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Tampereen yliopisto | Epävarma | 3 | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto Yliopiston KKK | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hanken | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Åbo Akademi | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vaasan yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Vahvasti eri mieltä | 8 | Sote-esitys painottaa tarjonnan parantamista, mikä luonnollisesti maksaa. Tehokkuuteen ja laadun parantamiseen tähtääviä kannusteita ei juuri ole. Ihmisillä on oikeus sote-palveluihin, joten rahojen loppuessa alueilta, rahoitusta on saatava lisää. Kustannusten rajoittamisen malli perustuu yleiseen säästäväisyyteen ja menokehyksiin, eikä varsinaisia tuottavuutta, tehokkuutta ja laadun nostamista parantavia mekanismeja ole.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 6 | Suomessa on hyvin toimiva terveydenhuolto paitsi 1) Terveyskeskusjonot ja jonoton työterveyshuolto puhuvat eriarvoisuudesta. 2) Kunnat ovat aivan liian pieniä yksiköitä kyetäkseen vastaamaan terveys- ja hyvinvointipalveluista. Epäilen silti maakuntamallin järkevyyttä; sotealueita voi olla liikaa. En ole nähnyt uskottavaa analyysia kysytyistä kannusteista.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Labore | Epävarma | 2 | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Suomen Pankki | Ei mielipidettä
| Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Eri mieltä
| 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Ei mielipidettä | En tiedä. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun yliopisto | Eri mieltä | 7 | Tehokkaamman palvelutuotannon takaaminen edellyttää vähintäänkin verotusoikeutta järjestäjille eli hyvinvointialueille. Hyvinvointialueiden verotusoikeutta suunnittellaan toteutettavaksi seuraavalla vaalikaudella, mutta tässä vaiheessa toteutukseen liittyy epävarmuuksia. Lisäksi esitetty uudistus ei kiinnitä juuri huomiota kilpailun lisäämiseen julkistetusti rahoitetussa palvelutuotannossa, vaan ennemminkin vaikuttaisi rajoittavan valinnanvapautta ja kilpailua julkisissa palveluissa aiempaan verrattuna. Julkisesti tuotettujen palvelujen valinnanvapauteen pitäisi vähintäänkin kiinnittää enemmän huomiota, koska tutkimuskirjallisuuden perusteella valinnanvapaus terveydenhuollon julkisessa palvelutuotannossa voi lisätä palvelujen laatua ja mahdollisesti myös tehokkuutta.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | 2 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä
| 9 | Hyvinvointialueiden rahoitus tulee lähes kokonaan valtiolta (lukuunottamatta asiakasmaksuja). Hyvinvointialueilla on kannustin käyttää kaikki niille tuleva rahoitus. Säästöt johtaisivat rahoituksen osittaiseen pienenemiseen jatkossa, vuosittain maan tasolla tehtävän kustannusten tasauksen kautta. Tästä syystä palveluntuotannon tehostamiseen on huonot kannusteet. Myös kannusteet investoida ennaltaehkäisyyn voivat olla heikot, koska hyvinvointialueet saavat sitä enemmän rahoitusta, mitä sairaampaa väestö alueella on.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Eri mieltä | 5 | Näin mittavan uudistuksen vaikutuksia on hyvin vaikea ennakoida, mutta kannustinten osalta varmasti löytyisi kehitettävää. | Profiili ja vastaukset | |||||
Etla | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | PTT | Samaa mieltä | Esityksessä itsessään on oikeitab elementtejä. Lisäksi hallitus on linjannut maakuntaveron valmistelusta. | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 8 | Täyteen valtionrahoitukseen perustuvassa mallissa hyvinvointialueen väestön ja poliitikkojen intressissä on käyttää kaikki rahoitus ja pyrkiä saamaan valtiolta lisärahoitusta. Kannusteet tehokkaaseen palvelutuotantoon paranevat, jos maakuntavero otetaan käyttöön. Silloin tuotannon tehostamisen hyödyt jäävät maakuntaan alempien verojen muodossa. Myös osa rahoituksen määräytymistekijöistä on ongelmallisia kannusteiden näkökulmasta. Hyvinvointialue saa sitä enemmän rahoitusta, mitä sairaampaa sen väestö on. Tämä voi olla perusteltua tarvevakioinnin näkökulmasta, mutta toisaalta sairastavuuteen perustuva rahoitus vähentää kannusteita ennaltaehkäisevään toimintaan. Maakunnan verotusoikeus parantaisi myös ennaltaehkäisyn kannusteita, koska maakunta joutuisi itse kattamaan osan sairastavuuden kasvun kustannuksista (tai hyötyisi sairastavuuden vähenemisestä). Lisäksi valtionosuusjärjestelmä voitaisiin ehkä laatia karkeammaksi ja kannustavammaksi, kun sen ei tarvitsisi perustua yhtä tarkkoihNäytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Svenska Handelshögskolan | Ei mielipidettä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Kansaneläkelaitos | Eri mieltä | Tarveperusteinen rahoitusmalli perustuu enemmän rahoituksen oikeudenmukaiseen jakoon ja kapitaatiorahoitus voi kannustaa minimoimaan kustannuksia, mutta ei välttämättä kustannusvaikuttavaa hoitoa | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Epävarma | 10 | Toivottavasti edes muutama ekonomisti ehtii perehtymään tähän kokonaisuuteen! | Profiili ja vastaukset | |||||
Oulun yliopisto | Ei mielipidettä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | 5 | Koko paketti on niin sekava, että sen kannustinvaikutuksista on vaikea sanoa yhtään mitään. | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Epävarma | 6 | SOTE on uskomaton reformiprosessi. Yli kymmenen vuotta, eikä sitä vieläkään ole saatu valmiiksi. SOTEsta on myös vaikea saada kokonaiskuvaa julkisen keskustelun perusteella. Kukaan ei artikuloi kokonaisuutta. Olen työskennellyt lukuisien muiden maiden rakenneuudistusten parissa, SOTE tuntuu todella uskomattomalta maassa, joka on monien kv. vertailujen kärjessä.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||||
Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Turun yliopisto | Epävarma | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Svenska handelshögskolan | Eri mieltä
| 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Ei mielipidettä | 10 | En tunne aihetta. | Profiili ja vastaukset | |||||
Aalto-yliopisto | Eri mieltä | 7 | Rajakustannusten pitäisi mennä kokonaan hyvinvointialueen itse päättämästä paikallisesta verotuksesta. Alueiden välisten tulo- ja väestörakenne-erojen tasaamisen voi tehdä kiinteän perustason turvaavana järjestelynä. | Profiili ja vastaukset | |||||
Turun yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 9 | Ehdotetun järjestelmän keskeinen ongelma on se, että hyvinvointialueilla ei ole juurikaan kannustimia säästöihin, tehostamiseen ja innovointiin, koska jaettava rahasummaa tarkistetaan jälkikäteen vastaamaan syntyneitä kustannuksia. Taloustieteessä tämä ongelma tunnetaan pehmeän budjettirajoitteen nimellä, joka syntyy, koska valtio viime kädessä kattaa kustannukset eli pelastaa taloudelliseen ahdinkoon joutuneet hyvinvointialueet. Tutkimuskirjallisuuden perusteella pehmeän budjettirajoitteen ongelma on erityisen relevantti terveydenhuoltopalvelujen järjestämisessä.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto University | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset |