Neljä kymmenestä ekonomistista (40 %) katsoo, että taksimarkkinoiden vapauttaminen on ollut järkevää politiikkaa, mutta kolmannes (33 %) on kannastaan epävarma. Reilu viidennes (22 %) kritisoi taksimarkkinoiden vapauttamista. Valtaosa vastauksiaan kommentoivista ekonomisteista pitää taksikilpailua periaatteessa järkevänä, mutta uudistuksen yksityiskohdat saavat osakseen kritiikkiä.
Kysymys: Taksimarkkinoiden vapauttaminen (mm. lupakiintiöiden ja palvelujen enimmäishintojen poisto) on ollut järkevää politiikkaa.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Aalto Yliopiston KKK | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Epävarma | Vain anekdoottievidenssin perusteella kaikki ei näytä menneen niin kuin mitä kilpailun vapauttamiselta toivottiin | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hanken | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Åbo Akademi | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Tukholman yliopisto | Epävarma | 8 | Kuten mahdollisesti apokryfinen tarina Kiinan johtohahmolta (luullakseni Zhou Enlai) 1970-luvun alussa kysyttäessä mitä mieltä hän oli Ranskan vallankumouksesta, hän vastasi että on liian aikaista sanoa. (Toisaalta tarinan revision mukaan hän luuli kysymyksessä viitatun vuoden 1968 opiskelijaliikeeseen.)Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Vaasan yliopisto | Ei mielipidettä
| Profiili ja vastaukset | |||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Epävarma | 6 | Liikennekaari-kokonaisuus oli innovatiivista ja oikeansuuntaista politiikkaa. Taksiuudistus on kokonaisuudessa yksityiskohta, jota täytyy vielä korjata. | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Samaa mieltä
| Profiili ja vastaukset | |||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 4 | Periaate on aivan oikea. Uudistuksen vaikutukset tulisi kuitenkin tutkia huolellisesti, jotta taksimarkkinoiden sääntelyä voidaan parantaa. | Profiili ja vastaukset | |||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Epävarma | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun yliopisto | Epävarma | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä
| 6 | Taksimarkkinauudistus ei vaikuta onnistuneen tavoitteissaan. Esim. taksipalveluiden hinnat nousivat uudistuksen seurauksena verrattuna bussiliikenteeseen. | Profiili ja vastaukset | |||||
helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Eri mieltä | 6 | Kannatan kilpailun lisäämistä taksimarkkinoilla, mutta alalla tarvitaan myös sääntelyä. Suomessa toteutettu taksimarkkinoiden vapauttaminen toteutettiin mielestäni hätiköiden, eikä sillä ole saavutettu toivottuja tuloksia. | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | PTT | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 2 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Svenska Handelshögskolan | Epävarma | 7 | En ole vielä nahnyt vakuuttavaa empiiristä evidenssiä aiheesta. Hinnat tuntuvat keskimäärin jokseenkin nousseen. Olisi tärkeää tietää, kuinka hintamuutokset ja niiden suunnat ovat riippuvaisia maantieteellisestä sijainnista sekä ajankohdasta. Jos alueellisiin ja ajallisiin ruuhkahuippuihin, jolloin hinta saattaa olla keskimääräistä korkeampi, on saatu ohjattua lisää tarjontaa ja näin ollen asiakkaita on jäänyt vähemmän palvelematta, saattaa uudistus olla hyvä. Jos taas hinnannousu perustuu esim. liikeasiakaiden kysynnän alhaiseen hintajoustoon ja lokaalien ja ajallisten monopoliasemien hyödyntämiseen tai suorastaa asiakkaiden naiiviuden (rajallisen rationaalisuuden) hyödyntämiseen, aiempi paternalistisempi järjestelmä saattaa, yllättävää kyllä olla ainakin lyhyellä tähtäimellä parempi. Tässä kaivataan osaavaa empiiristä tutkimusta joka on avoin myös käyttäytymistaloustieteellisille näkökulmille.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Aalto-yliopisto | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Samaa mieltä | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Oulun yliopisto | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 8 | Kaikkia liikkuvia takseja pitää säännellä: joko mittari tai kiinteä hinta. Muuten väärinkäytökset ovat mahdollisia. | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Vaasan yliopisto | Eri mieltä | 7 | Kyllä kai mittarin pakollinen käyttää vähentää ALV maksujen kiertämistä. Nykyään myös hinta mittarissa voi olla mitä vain verrattuna siihen mitä peritään. Tässä on annettu oligopoleille lisää hinnoitteluvoimaa, siis epäonnistunut | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 7 | Vapauttamisella on ollut sekä hyviä että huonoja puolia. Ainakin pääkaupunkiseudulla palvelutarjonta on vahvistunut. | Profiili ja vastaukset | |||||
Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Turun yliopisto | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 3 | Lähtökohtaisesti kyllä, mutta kuten aina, kunkin markkinan onnistuminen riippuu osallistujien markkinavoimasta ja markkinoille asetettujen sääntöjen/sääntelyn yksityiskohdista. | Profiili ja vastaukset | |||||
Svenska handelshögskolan | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 7 | Taksialan vapauttaminen ei ole onnistunut. Mikrotaloustiede on hyvin epätarkka taloustieteen ala ja mikroekonomistien politiikkasuositukset, jopa yksinkertaisiin kysymyksiin, ovat usein puutteellisia ja kyseenalaisia tosielämässä. | Profiili ja vastaukset | |||||
Aalto-yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 9 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun yliopisto | Samaa mieltä
| 8 | Eivät kaikkia haittoja, mutta kyllä nimenomaan ruuhkien aiheuttamia haittoja (ulkoisvaikutuksia). | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Turun yliopisto/kauppakorkeakoulu | Epävarma | 5 | Palaute taksimarkkinoiden vapauttamisen jälkeen on ollut kovin sekalaista. Luulisin, että tapa, jolla vapauttaminen toteutetaan on tärkeää, jos vapauttamisesta halutaan saada kaikki hyöty irti. Vaarana on, että haja-asutusseutujen taksipalvelut huononevat/kallistuvat (ilman erityistoimenpiteitä). Vaikka olenkin periaatteessa kilpailumyönteinen, ilman toimivaa viranomaiskäytäntöjä ja valvontaa kilpailu ei toimi.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
![]() | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | Olisi voinut miettiä vapauttamisen jälkeistä markkinarakennetta hiukan enemmän. | Profiili ja vastaukset | |||||
Åbo Akademi | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset |