Viidennes (21 %) ekonomista pitää Marinin hallituksen sote-uudistukseen sisältyvää rahoitusmallia tarkoituksenmukaisena. Eri mieltä on noin yhtä moni (22 %). Suurin osa taloustieteilijöistä on kuitenkin kannastaan epävarma (31 %) tai vailla mielipidettä (26 %). Kommenteissaan ekonomistit tuovat esiin mallista puuttuvia kannustimia, joita voitaisiin korjata esimerkiksi hyvinvointialueiden verotusoikeudella.
Kysymys: Nykyisen hallituksen esittämä sote-rahoitusmalli, jossa hyvinvointialueiden saama rahoitus määräytyy pääosin palvelutarvekertoimen mukaan, on tarkoituksenmukainen.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() | Eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 7 | Kyllä mutta rahoitusmallissa on syytä olla myös elementti, joka kannustaa terveydenedistämiseen (vaikka se johtaisi myöhemmin palvelutarvekertoimen mukaisesti rahoituksen laskuun). | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto Yliopiston KKK | Eri mieltä | 6 | Kustannusrakenteiden erot mukaan. | Profiili ja vastaukset | ||||
VATT | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Hanken | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Suomen Pankki | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Suomen Pankki | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Tukholman yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vaasan yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Vahvasti eri mieltä | 10 | Mallista puuttuvat tuottavuuden kasvuun ja kustannusten hillintään kannustavat elementit. | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | En tunne tätä yksityiskohtaa sote-hankkeessa. Äkkiseltään kuulostaa perustellulta. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Labore | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Epävarma | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Ei mielipidettä
| Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Ei mielipidettä | Keine Ahnung | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun yliopisto | Samaa mieltä | 9 | Esitetty rahoitusmalli voi kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja ja tuoda hyvinvointialueille turvaa (ts. vakuutuksen) kustannusten (alueesta riippumatonta) vaihtelua vastaan. Tähän tarkoitukseen pääosin valtionrahoitukseen perustuva rahoitusmalli on perusteltu ja tarkoituksenmukainen. Toisaalta taloustieteellinen kirjallisuus puoltaa vahvasti verotusoikeuden antamista hyvinvointialueille (tai maakunnille) valtionrahoituksen ohella, koska verotusoikeus eli osavastuu rahoituksesta luo paremmat kannusteet kustannusten hillintään. Sote-uudistuksen tavoitteiden kannalta parempaan ratkaisuun päästäänkin valtionrahoituksen ja verotusoikeuden yhdistelmällä kuin kummallakaan näistä yksinään. Hallitus vaikuttaisi vievän rahoitusmallia perustellusti tähän suuntaan, vaikka verotusoikeutta ei ole tulossa vielä ensi vaiheessa ja sen osuudesta rahoitusjärjestelmässä ei vielä tiedetä yksityiskohtia.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | 2 | Profiili ja vastaukset | ||||||
helsingin yliopisto | Epävarma | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Samaa mieltä | 8 | Mielestäni tämä on hyvä lähtökohta sote-rahoitusmalliksi. Toki sopivan palvelutarvekertoimen määrittämiseen sisältyy lukuisia haasteita. Jatkossa mallia voitaisiin kehittää mittatikkukilpailun suuntaan, jotta alueilla olisi kannustin kehittää toiminnan tehokkuutta.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | PTT | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 5 | Pidän valtionosuuksien ja maakuntaveron yhdistelmää parempana kannusteiden näkökulmasta. Ilman verotusoikeutta maakunnilla ei ole mahdollisuutta jakaa esimerkiksi tuotannon tehostamisen tai sairauksien ennaltaehkäisyn kautta saavutettuja säästöjä takaisin maakunnan veronmaksajille. VATT:n tutkijat toivat pelkkään valtionrahoitukseen perustuvan järjestelmän ongelmia esille lausunnossaan. Ks. blogi: https://vatt.fi/-/sote-uudistus-jaa-tyngaksi-ilman-maakuntien-verotusoikeutta Lausuntokierroksen jälkeen sote-esitystä on muutettu. Maakuntaveron käyttöönottoa valmistellaan ja sen kaavaillaan tulevan voimaan 2026.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Svenska Handelshögskolan | Epävarma | 5 | Se on tarkoituksenmukaisempi monet vaihtoehdot, mutta kyllä siihenkin liittyy tietysti huomattavia kannustinongelmia. | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Epävarma | 9 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Oulun yliopisto | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Epävarma | Rahoitusmalli on vieläkin sekava ja keskeneräinen. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vaasan yliopisto | Epävarma
| Epävarma koska se voi palkita siitä että maakunta hoitaa asiat huonosti. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Palkansaajien tutkimuslaitos | Eri mieltä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Epävarma
| 6 | Profiili ja vastaukset | |||||||
Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Turun yliopisto | Ei mielipidettä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Svenska handelshögskolan | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Ei mielipidettä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Samaa mieltä | 2 | Periaatteessa palvelutarve on tärkein rahoituksessa huomioitava asia. En ole tarpeeksi perehtynyt kertoimen määriytymisen yksityiskohtiin, ja kyllä sen voisi erittäin huonostikin toteuttaa. | Profiili ja vastaukset | |||||
Turun yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 9 | Maakuntaveron osuus tulisi olla huomattavasti suurempi. | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Jonkinlainen palvelujen tarpeeseen perustuva rahoitusmalli tarvitaan. | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä
| Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Turun yliopisto/kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 7 | Rahoitusmalli ei ota riittävästi huomioon kuntien ja alueiden kovin erilaisia lähtökohtia, vaan ikäänkuin pakottaa ainakin osan kunnista ehkä kohtuuttomiinkin sopeutustoimiin. Vaarana ei ole ainoastaan kuntien eriarvoistumisen kasvu, vaan myös osaamisen, esim. erikoissairaanhoidon, rapautuminen tai kuoleminen.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
![]() | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Aalto University | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset |