77 prosenttia taloustieteiljöistä katsoo, että Suomen tulisi luopua EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta tulevan ulkomaisen työvoiman tarveharkinnasta. Vain kuusi prosenttia ekonomisteista on eri mieltä.
Kysymys: Ulkomaisen työvoiman ns. tarveharkinta tulisi poistaa.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() | ETLA | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hanken | Vahvasti samaa mieltä | 9 | Sen, että henkilölle on tarjottu uskottava työpaikka pitäisi riittää. Perustelut sille, ettei löydy vastaavaa työntekijää Suomesta jäävät useimmissa tapauksissa täysin tulkintavaraisiksi ja lisäävät byrokratiakustannuksia. Se, että työnantaja todennäköisesti pystyy maksamaan tarjottua palkkaa on kuitenkin asia joka vaatii asianmukaisen kontrollin.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Samaa mieltä | 4 | Tarveharkinnan poistaminen tai sen lieventäminen olisi järkevää toteuttaa asteittain siten, että sen vaikutuksia on mahdollista myöhemmin arvioida. | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto Yliopiston KKK | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Hanken | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Åbo Akademi | Samaa mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Tukholman yliopisto | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vaasan yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
VATT | Samaa mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Ei mielipidettä | Tähän liittyy hyvin monenlaisia näkökohtia. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Samaa mieltä | 4 | Tämä on niitä kysymyksiä, johon voi vastata vaan “toisaalta“ ja “toisaalta“. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun yliopisto | Ei mielipidettä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 6 | En ole varma tarveharkinnan poistamisesta kaikissa tapauksissa, mutta tarveharkinnan keventämistä tai nopeuttamista tulisi harkita. Nykyiset säännöt luovat liian helposti tilanteita, joissa henkilö tulee maahan tietystä syystä, kouluttautuu tai muusta syystä haluaisi tehdä jotain muuta tuottavaa työtä, eikä voi tarveharkinnan estäessä. Tämä ei ole eduksi työvoiman tarjonnalle Suomessa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos - Etla | Samaa mieltä | 6 | Tarveharkinnan poistamisella tuskin olisi suuria vaikutuksia lyhyellä aikavälillä. Rekrytointi EU-alueelta on vapaata jo nyt. Kun ulkomaiset työntekijät tulevat töihin suomalaisella palkkatasolla, mahdollisuudet palkkojen polkumyyntiin ovat vähäiset. Yrityksen kannattaa palkata mieluummin suomalainen kielitaitoinen ja “kotoutunut“ työntekijä, jos ammattitaito on sama. Tarveharkinnan poistaminen joustavoittaisi jonkin verran rekrytointia ja vähentäisi työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuutta. Pitkällä aikavälillä tarveharkinnan poistaminen edistäisi työvoiman tarjonnan kasvua, mikä olisi tarpeen väestön ikääntymisen vuoksi. Kuitenkin myös kotimaista syntyvyyttä pitäisi edistää mm. lapsilisiä ja verotuksen lapsivähennystä korottamalla.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Samaa mieltä | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Svenska Handelshögskolan | Samaa mieltä
| 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Kansaneläkelaitos | Epävarma | En ole perehtynyt aiheeseen | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Samaa mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto yliopisto/ ETLA | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Oulun yliopisto | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Eri mieltä
| 7 | Mikäli työnantaja sitoutuisi maksamaan kaikki ulkomaisen työntekijän rekrytoinnista yhteiskunnalle koituvat sopeutumis-, koulutus- ja kotouttamiskulut, ei olisi mitään syytä tarvehankintaan. Jos näin ei ole asianlaita, niin silloin tarvehankinta pienentää yhteiskunnan kustannuksia, jos kotimaassa jo valmiiksi asuva työntekijä saa ensisijaisesti työpaikan.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Vahvasti samaa mieltä | On vaikea ymmärtää, minkä takia työntekijöitä pitäisi kohdella eri tavoin kansallisuuden perusteella. Ammattiliitoilla on varmasti tehokkaampia keinoja, joilla valvoa työehtojen noudattamista. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vaasan yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Palkansaajien tutkimuslaitos | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
ETLA, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun yliopisto | Ei mielipidettä | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Svenska handelshögskolan | Eri mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Suomen talouskasvun yksi keskeinen rajoite lähivuosina on työvoiman saatavuus avautuviin työpaikkoihin. ETA-alueen ulkopuolelta tulevaa koskeva saatavuusharkinta on tässä suhteessa ongelmallinen. Saatavuusharkinnan ohella monimutkaiset ja hitaat menettelytavat oleskeluvan saamisessa ja kaikkeen maahan asettumiseen liittyvässä byrokratiassa ovat myös ongelma. Nämä haittavaat varsinkin asiantuntijatason työvoiman rekrytointia ulkomailta, mitä saatavuusharkinta ei lainkaan koske.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Turun yliopisto/kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Åbo Akademi | Ei mielipidettä | 1 | Profiili ja vastaukset |