Topi Miettinen

professori
Svenska Handelshögskolan

Vastaukset

Vuonna 2016 solmittu kilpailukykysopimus on selvästi tukenut Suomen talouskasvua.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutEpävarma6

Vuonna 2016 solmittu kilpailukykysopimus on parantanut Suomen kustannuskilpailukykyä merkittävästi.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutSamaa mieltä7

Suomessa olisi tullut tällä eduskuntakaudella tehdä useita työmarkkinauudistuksia kasvun tukemiseksi, kuten laajentaa paikallista palkoista sopimista. Kilpailukykysopimus on vaikeuttanut näiden työmarkkinauudistusten toteuttamista.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutEpävarma6

Yritystukia olisi syytä ryhtyä leikkaamaan kunnianhimoisesti.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutSamaa mieltä8

Euroalueen nykyinen inflaatiotavoite (alle 2 prosenttia) on kilpailukykyerojen umpeen kuromisen ja työllisyyden kannalta liian matala.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutEpävarma6

Jos työttömyysaste Suomessa alenee alle 6 prosentin, palkkainflaatio alkaa kiihtyä. 

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutSamaa mieltä7

Hallituksen esitys HE 16/2018 vp laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta on järkevä tapa lisätä kilpailua julkisrahoitteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannossa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Epävarma8Hallituksen esityksen kohdassa 4.6.4 (Valinnanvapausjärjestelmän riskien huomiointi) käydään varsin ansiokkaasti läpi valinnanvapausjärjestelmään liittyviä riskejä, jotka lisäävät uudistumisen onnistumiseen liittyvää epävarmuutta. Tuohon riskien listaan on syytä lisätä kuluttajien kognitiivisten rajoitteiden aiheuttamat kuluttajien rajallisen rationaalisuuden aiheuttamat haasteet -- pelkkä hoidon laatuinformaation lisääminen ei auta, jos (joillakin) kuluttajilla ei ole aikaa tai kykyä arvioida kunkin palveluntarjoajan laatua tai he keskittyvät pitkän aikavälin terveysvaikutusten sijaan vertaamaan esimerkiksi palvelun nopeutta, tarjoataanko vastaanotolla ilmaiset kahvit jne. (Ansiokkaat tutkimukset käyttäytymistaloustieteen alalta kts. Heidhues et al. 2011 tai Balafoutas et al. 2013 viittaavat tällaisiin efekteihin). Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma8

Jos maakunnilla on jatkossa vastuu julkisista sote-palveluista, tulisi niillä olla myös verotusoikeus.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäSamaa mieltä7

Olisi järkevää luopua alennetuista arvonlisäverokannoista ja siirtyä yhteen arvonlisäverokantaan, jonka tuotto olisi nykyisen suuruinen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä8Verotuksen yksinkertaisuuden vuoksi poikkeaviin alv-kantoihin täytyy olla erityisen hyvät perustelut. Verokantaerot voivat luoda keinotekoisia ja vääristäviä kilpailuetuja. Samaa mieltä7

Elinkeinotoiminnan arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa (nykyisin 10 000 euron liikevaihto vuodessa) tulisi nostaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Epävarma7Alarajan nosto saattaisi olla hyvä keino tukea yrittäjyyttä. Tosin kaikki verokantaerot luovat keinotekoisia kilpailuetuja ja kumpareisempaa pelikenttää.Epävarma7

Yksityisille voittoa tavoitteleville yrityksille tulisi sallia nykyistä vapaammin perus- ja toisen asteen koulutuksen järjestäminen ja tuotanto.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutEri mieltä7

Työttömien kannustaminen lyhyidenkin työjaksojen tekemiseen tai työvoimakoulutukseen työttömyyspäivärahan pienentämisen uhalla on järkevää työllisyyspolitiikkaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä6Samaa mieltä7

Oppivelvollisuusikä pitäisi nostaa 18 vuoteen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä7Jonkilainen tutkintovelvoite vaikuttaa paremmalta ratkaisulta taata se, että heikko-osaisimmat eivät esim. lyhytnäköisyyttään huomaa hankkia pitkällä tähtäimellä automatisoituvassa maailmassa riittävää taitojen ja kykyjen portfoliota. Tutkintokin on toki epätarkka kykyjen mittari. Koko ikäluokan pakottaminen koulun penkille vaikuttaa kuitenkin turhan kalliilta ja paternalistiselta. Lienee tehokkaampiakin tapoja vähentää nuorten syrjäytymistä. Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Valtion vuoden 2018 budjetin finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutEri mieltä6

Maahanmuuttajien kotouttamista tulisi edistää sallimalla määräaikaisesti työehtosopimuksen vähimmäistason alittavat palkat.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutSamaa mieltä7

Työntekijälle osoitettu matalapalkkatuki on pätevä keino työllistää heikon osaamisen tai matalan tuottavuuden työntekijöitä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä6Nykyisen kaltaisessa palkkatuessa on kokemukseni perusteella liian paljon portaisuutta: diskreettejä määräaikoja ja palkkakattoja, jotka johtavat kannustinongelmiin, kun päätetään halutaanko palkkatuella oleva henkilö palkata pysyvään työsuhteeseen. Palkkaa tulisi voida nostaa sitä mukaa, kun työn tekijä ja työn antaja oppivat yhteistyönsä arvosta enemmän ja enemmän, Tuki ei tietysti saa myöskään päättyä kuin seinään vain sen tulisi vähitellen vähetä. Palkkatukea järkeistämällä ja vaihtoehtoisia malleja kokeilemalla (perustulon tapaan) olisi saavutettavissa huomattavasti parempia tuloksia.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Työajan lyhentäminen ja työn jakaminen on toimiva keino työllisten määrän lisäämiseksi.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Vahvasti eri mieltä7Tällainen ajattelutapa tuntuu perustuvan ajatukselle, että kansantaloudessa on vakioinen määrä työtä ja täystyöllisyys saavutetaan kun tämä ulkoisesti annettu määrä jaetaan työkäisten määrällä. Omituinen populistinen ajatus. Kansalaisten hyvinvoinnin kannalta (jota ymmärtääkseni talouspolitiikalla pyritään edistämään) on tärkeämpää, että jokainen voi päättää itse, kuinka paljon työtä haluaa työmarkkinoilla tarjota, ja ymmärtää tämän päätöksen lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutukset omaan ansiotasoon. Lisäksi tehokkuuden vuoksi, näiden ansiotasovaikutusten pitäisi heijastella päätöksen yhteiskunnallisia kustannuksia. Yksinkertaisen teorian mukaan tällainen tilanne saavutetaan kilpailuilla markkinoilla -- joskin on ymmärrettävä, että tällainen teoria tosiaan perustuu mm. ajatukselle siitä, että toimijat ymmärtävät hyvin päätöstensä ansiotasoseuraukset, mikä saattaa olla aika voimakas yksinkertaistava oletus.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä8

Suomen nykyisillä työmarkkinoilla nollatuntisopimukset ovat tarpeellinen joustomekanismi erityisesti palvelualoilla.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä6Epävarma6

Työttömyysaste riippuu pitkällä aikavälillä ensi sijassa työmarkkinoiden toimivuudesta.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä7On vahva väite, että työttömyys riippuu ensi sijassa työmarkkinoiden toimivuudesta, mutta jos työmarkkinat ymmärretään laajasti myös koulutusmarkkinoina ja tällä laajasti ymmärretyllä markkinalla toimijoilla on riittävästi tietoa ja ymmärrystä valintojensa seuraamuksista ja tarkasteellaan pitkää aikaväliä, kyllähän väite lähentelee jo tautologiaa, joka siis ei loogisesti voi olla epätosi. Eli se pätee.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä8

Paikallisen sopimisen lisääminen yrityksissä on nopein tapa kasvattaa kansantalouden tuottavuutta.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
EpävarmaOn muitankin tapoja kasvattaa tuottavuutta. En tiedä mikä on nopein. Epävarma7

Paikallisen sopimisen lisääminen yrityksissä on nopein tapa kasvattaa kansantalouden työllisyyttä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei vastannutTaisinkin jo vastata tähän kysymykseen...Epävarma7

Jos Suomessa otettaisiin käyttöön sosiaalisen vähimmäisturvan korvaava kansalaisen perustulo, se heikentäisi työn tarjontaa. Perustulolla tarkoitetaan tässä ratkaisua, joka olisi julkisen talouden kannalta kustannusneutraali, olisi suuruudeltaan noin 560 euroa, ja kuuluisi myös työssä käyville henkilöille.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä3Kansalaisten hyvinvoinnin kannalta (jota ymmärtääkseni talouspolitiikalla pyritään edistämään) on tärkeää, että jokainen voi päättää itse, kuinka paljon työtä haluaa työmarkkinoilla tarjota, ja ymmärtää tämän päätöksen lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutukset omaan ansiotasoon. Lisäksi tehokkuuden vuoksi, näiden ansiotasovaikutusten pitäisi heijastella päätöksen yhteiskunnallisia kustannuksia. Perustulon pitäisi edistää tällaista päämäärää. Tämä edellyttää tietysti sitä, että työmarkkinat ovat myös sillä tavalla toimivat, että työtä tarjoavalla on mahdollisuus päättää tarjoamansa työn määrästä. Jos kaikki tarjolla olevat työtehtävät edellyttävät vähintään 50 tunnin työviikkoa, tällainen “joko nolla tai viisikymmentä“-päätöksenteko yhdistettynä perustuloon saattaa hyvinkin johtaa työn tarjonnan supistumiseen. Hienoa, että perustuloa nyt kokeillaan. Suotavaa olisi ollut, että sitä olisi päätetty kokeilla paremmilla koeasetelmilla ja suunnitelmilla (joita oli tarjolla).Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma6

Eriytetystä ansio- ja pääomatulojen verotuksesta luopuminen ja siirtyminen yleiseen tuloveromalliin olisi järkevä tapa pienentää taloudellista epätasa-arvoa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä4Ehdottomasti tutkimisen ja pohdinnan arvoinen uudistus. Tarvetta tämän suuntaiseen ratkaisuun tuntuisi olevan jo verotuksen yksinkertaisuuden, läpinäkyvyden ja oikeudenmukaisuuden edistämiseksi. Epävarma7

Omistusasumisen verotuksen kiristäminen niin sanotulla laskennallisella asuntotuloverolla parantaisi asuntomarkkinoiden toimintaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäEpävarma7

Suomalaisten tuloerojen kasvu nykyisestä haittaisi talouskasvua.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäEri mieltä7

Hallituksen esityksen mukaiseen sote-uudistukseen liittyvät mahdolliset kannusteongelmat ovat suurempia kuin valinnanvapausmallista koituva hyöty.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä4Terveydenhuoltomarkkinoilla informaatio on hyvin epäsymmetrista. Tämä on omiaan johtamaan tehottomuuteen, kuten Bengt Holmströmin tutkimuksistakin käy hyvin ilmi. Lisäksi moni palvelu ja hyödyke saattaa olla jopa ns. credence good tyyppiä, jossa asiakas ei edes palvelun ostettuaan voi millään tietää, oliko palvelu tai tuote olennaisilta osiltaan laadukas. Asiakkaat päätyvät valitsemaan tuottajan vastaantuloaulan tapettien värin ja taustamusiikin nojalla, kun valinta pitäsi tehdä diagnoosien osuvuuden ja hoidon tehokkuuden nojalla, jonka arvioimiseen asiakkaan asiantuntemus ei riitä. Esimerkiksi katujen aurauksen tai jopa lasten päivähoidon osalta informaation epäsymmetriaan liittyvät ongelmat vaikuttavat paljon pienemmiltä kuin terveydenhuollossa. Toki tehokkuushaasteet terveydenhuollossa ovat suuria myös julkisesti tuotetussa terveydenhuollossa, mutta kilpailun hyödyt ovat tällä alalla epäselvempiä kuin monilla muilla.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

Voimakkaampi finanssipolitiikan keventäminen (verojen alentaminen, valtion menojen lisääminen) olisi viime vuosina elvytysvaikutusten takia pienentänyt valtion velkaa suhteessa bruttokansantuotteeseen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Ei mielipidettäEri mieltä7

Koska on epätodennäköistä, että valtionyhtiöt voisivat jatkuvasti pärjätä yksityisesti omistettuja yhtiöitä paremmin, on niiden myynti perusteltua (ei koske huoltovarmuuden kannalta elintärkeitä yhtiöitä).

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä7Julkisen sektorin on syytä puuttua markkinoiden toimintaan silloin, olosuhteet jonkin hyödykkeen tai palvelun tuotannossa ovat otolliset markkinahäiriöille. Valtionyhtiöitä perustettiin aloille, joiden tuotannolla uskottiin olevan paljon positiivia ulkoisvaikutuksia paikallisesti tai kansallisesti. Nykyään valtion työkalupakissa on paljon parempia keinoja markkinahäiriöihin puuttumiseen kuin valtio-omistus. Valtionyhtiöiden myyminen on järkevää kysymyksessä mainitusta syystä. Myyminen on järkevää myös riskien hajauttamisen näkökulmasta. Työllisyydestä huolehtimisessa valtio-omistus on täysin marginaalinen ja kallis keino. Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Eurosta on tähän mennessä ollut Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä2Vaikuttaa siltä, että markan ulkoiseen arvoon vaikuttamalla kilpailukykyä olisi voitu säädellä kivuttomammin ja tehokkaammin. Tämän keinon jäättäminen työkalupakin ulkopuolelle oli kenties perusteltua muista kuin taloudellisista syistä. Toki rahapolitiikan ulkoistaminen leveämmille harteille on vähentänyt uskottavuuspaineita. Noilla leveämmillä harteilla on jatkeenaan kuitenkin myös paksummat sormet, jotka eivät kykene rahapolitiikkan hienomotoriseen säätelyyn pikkuriikkisen kansantalouden erityistarpeisiin, joita on ilmaantunut roppakaupalla.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Sipilän hallituksen ajama kilpailukykysopimus oli Suomen talouskasvun kannalta oikeansuuntainen ratkaisu.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä4Samaa mieltä7

Pieniä yrityksiä kannattaa suosia ylimääräisin verohelpotuksin tai yritystuin, koska uudet työpaikat syntyvät pääsääntöisesti niihin.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä6Verokiila on varmasti pienissä palvelualan yriityksissä erittäin ongelmallinen, mutta taitaa olla aika valheellista ajatella, että valtaosa uusista työpaikoista syntyy niihin. Sen sijaan vastuullisen ja työllistävän yrittäjäkulttuurin, yrittäjyyden, ja paikallisen yhteisöllisyyden vahvistamiseksi hyvin suunnitellut ja satunnaiskokeilla koetellut verokiilan kaventamiskeinot pienyrityksissä voisivat olla paikallaan. Toisaalta verohelpotukset vain joillekin yrityksille saattavat aiheuttaa tehottomuutta ja asettaa yritykset eriarvoiseen asemaan.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä8

Suomen on järkevää tukea telakoitaan kilpailukyvyn turvaamiseksi, koska useimmissa muissakin maissa tehdään niin.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä7Poikkeustilanteessa lyhytaikaisesti tukeminen voi ilman muuta olla järkevää, mutta jatkuva pitkäaikainen tukeminen ei paranna vaan heikentää pitkän aikavälin hyvinvointia.Eri mieltä7

Äkillisen rakennemuutoksen alueille suunnatut tuet hidastavat rakennemuutosta ja ovat siksi haitallisia.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä7Jonkinlainen lyhytkestoinen tuki on sopeutumisaikana voi olla hyvinkin perusteltua. Talous ei rakennemuutoksessa hyppää tasapainosta toiseen ja sopeutumisajan hyinvointitappioita on syytä rajoittaa kuitenkin pyrkien huolehtimiaan siitä, että toimijoilla on itse kannustin sopeutua muutokseen mahdollisimman nopeasti sekä yksilöllsiä että yhteiskunnallisia kustannuksia minimoiden.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä7

Vuokrasääntelyllä pitäisi pyrkiä hillitsemään vuokrien nousua, vaikka se tarkoittaisi vuokra-asuntotarjonnan pienenemistä.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä6Vahvasti eri mieltä8

Kotitalousvähennys on tehokas tapa torjua harmaata taloutta.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä4Harmaan talouden vähentämisessä lyhyellä aikavälillä vaikutus lienee melko mitätön. Sen sijaan veronkierrolle kielteistä sosiaalista pääomaa se voi hyvinkin kasvattaa. Kokeilukulttuuria olisi hyvä soveltaa myös kotitalousvähennyksen osalta samaan tapaan kuin on nyt perustulon osalta tehty.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

Robottivero on tulevaisuudessa välttämätön keino rahoittaa sosiaaliturvaa.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Eri mieltä7Miksi robotteja pitäisi kohdella eritavalla kuin muuta pääomaa? Jos näin tehdään, kuinka robotti määritellään? Taloushistoria on pullollaan erilaisia tuottavuusshokkeja -- miksi tämä kerta vaatisi poikkeustoimia? Verojärjestelmän läpinäkyvyys ja yksinkertaisuus pitäisi olla päämäärä, joka tukee sekä tehokkuus- että oikeudenmukaisuuspyrkimyksiä ja vähentää aktiivisen verosuunnittelun ja veronkierron mahdollisuuksia. Erityinen robottivero ei tunnu olevan linjassa sellaisten pyrkimysten kanssa.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä7

Perintövero on talouskasvun kannalta muita veroja vähemmän haitallinen.

VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
Samaa mieltä7Teorettisesti on selvää että esim. korkea ansiotulo- ja pääomatuloverotus pienentää perinnön antajan yritteliäisyyttä ja työn tarjontaa koko aktiivisen elinajan aikana vähentäen tuottojen kaikkia käyttömahdollisuuksia. Perintövero sen sijaan vaikuttaa tuottojen käyttömahdollisuuksiin vain perinnönjättömotiivin osalta, ja siten se vähentää yritteliäisyyttä ja työn tarjontaa ansio- ja pääomatuloveroa vähemmän. Näin ollen pitkällä aikavälillä on ilman muuta selvää, että ansio- ja pääomatuloverot ovat tehokkuuden kannalta ongelmallisempia. Tiettyä verokertymää tavoiteltaessa kannattaa siis ensisijaisesti olla lakkauttamatta perintöveroa ja pikemminkin järkeistää ansiotulo- ja pääomatuloverotusta.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7