Vastaukset
Julkista taloutta tulee tasapainottaa verotusta kiristämällä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | Samaa mieltä | 7 |
Julkista taloutta tulee tasapainottaa menoja leikkaamalla.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | Samaa mieltä | 7 |
Julkisen talouden tasapainotustoimet tulee aloittaa tämän eduskuntavaalikauden aikana.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | Epävarma | 7 |
Mikäli julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäjinä toimivat jatkossa itsehallinnolliset hyvinvointialueet, tulee niiden toiminta rahoittaa pääosin valtion budjetista, eikä alueille ole syytä antaa verotusoikeutta.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 7 | Verotusoikeus kannustaisi maakuntia järjestämään sote-palvelut kustannuksia säästäen ilman valtion ohjausta. Matalakin maakuntavero riittäisi luomaan kannusteet säästäväisyyteen kunhan marginaalinen menoeuro katetaan omilla verotuloilla. Toisaalta maakuntaveron taso (tai kääntäen valtionosuusprosentti) vaikuttaa siihen, kuinka merkittävästi sairastavuuden sisällyttäminen valtionrahoituksen määräytymiskriteereihin heikentää ennaltaehkäisyn kannusteita. Maakuntien verotusoikeus mahdollistaisi palvelutason ja menojen asettamisen kunkin maakunnan äänestäjien toiveiden mukaiseksi. Tämä voidaan nähdä ongelmaksi yhdenmukaisia palveluja koskevan tavoitteen näkökulmasta, mutta jostain toisesta näkökulmasta sitä voidaan pitää toivottavana. Näytä lisääNäytä vähemmän | Epävarma | 7 |
Marinin hallituksen esitys Sote-uudistukseksi sisältää riittävät kannustimet hyvinvointialueille tehokkaaseen ja laadukkaaseen palvelutuotantoon.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | 8 | Täyteen valtionrahoitukseen perustuvassa mallissa hyvinvointialueen väestön ja poliitikkojen intressissä on käyttää kaikki rahoitus ja pyrkiä saamaan valtiolta lisärahoitusta. Kannusteet tehokkaaseen palvelutuotantoon paranevat, jos maakuntavero otetaan käyttöön. Silloin tuotannon tehostamisen hyödyt jäävät maakuntaan alempien verojen muodossa. Myös osa rahoituksen määräytymistekijöistä on ongelmallisia kannusteiden näkökulmasta. Hyvinvointialue saa sitä enemmän rahoitusta, mitä sairaampaa sen väestö on. Tämä voi olla perusteltua tarvevakioinnin näkökulmasta, mutta toisaalta sairastavuuteen perustuva rahoitus vähentää kannusteita ennaltaehkäisevään toimintaan. Maakunnan verotusoikeus parantaisi myös ennaltaehkäisyn kannusteita, koska maakunta joutuisi itse kattamaan osan sairastavuuden kasvun kustannuksista (tai hyötyisi sairastavuuden vähenemisestä). Lisäksi valtionosuusjärjestelmä voitaisiin ehkä laatia karkeammaksi ja kannustavammaksi, kun sen ei tarvitsisi perustua yhtä tarkkoihNäytä lisääNäytä vähemmän | Eri mieltä | 6 |
Autoveron poisto olisi tehokas keino uudistaa Suomen autokantaa vähäpäästöisemmäksi.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | Eri mieltä | 6 |
Fossiilisten polttoaineiden verotusta on kiristettävä liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | Samaa mieltä | 7 |
Polttoaineveron sijaan auton käyttöä tulisi verottaa paikantamiseen perustuvalla kilometriverolla, jonka suuruus vaihtelisi sen mukaan, missä autoilu tapahtuu.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | Eri mieltä | 7 |
Romutuspalkkio on tehokas keino uudistaa Suomen liikennettä vähäpäästöisemmäksi.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | Epävarma | 7 |
Talouspolitiikan tärkein tehtävä tällä hetkellä on ehkäistä työttömyyden kasvua, konkursseja ja tuotantorakenteen tuhoutumista välittämättä julkisen talouden alijäämän kasvusta.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | 5 | Samaa mieltä | 7 |
Koronakriisi on jatkunut jo niin pitkään, että sillä on väistämättä pidempiaikaisia tuotantopotentiaalia alentavia vaikutuksia.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | 5 | Epävarma | 7 |
Nykyisen hallituksen esittämä sote-rahoitusmalli, jossa hyvinvointialueiden saama rahoitus määräytyy pääosin palvelutarvekertoimen mukaan, on tarkoituksenmukainen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | 5 | Pidän valtionosuuksien ja maakuntaveron yhdistelmää parempana kannusteiden näkökulmasta. Ilman verotusoikeutta maakunnilla ei ole mahdollisuutta jakaa esimerkiksi tuotannon tehostamisen tai sairauksien ennaltaehkäisyn kautta saavutettuja säästöjä takaisin maakunnan veronmaksajille. VATT:n tutkijat toivat pelkkään valtionrahoitukseen perustuvan järjestelmän ongelmia esille lausunnossaan. Ks. blogi: https://vatt.fi/-/sote-uudistus-jaa-tyngaksi-ilman-maakuntien-verotusoikeutta Lausuntokierroksen jälkeen sote-esitystä on muutettu. Maakuntaveron käyttöönottoa valmistellaan ja sen kaavaillaan tulevan voimaan 2026. Näytä lisääNäytä vähemmän | Epävarma | 7 |
Suomeen on syytä säätää minimipalkkalaki, mikäli useampi ala irtautuu metsäteollisuuden tapaan liittokohtaisesta työehtosopimusmenettelystä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | Epävarma | 6 |
On todennäköistä, että koronakriisin seurauksena taloudessa syntyy digiloikka, joka johtaa merkittävään tuottavuusharppaukseen kriisin jälkeen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | Epävarma | 6 |
Päivittäisen säännöllisen työajan lyhentäminen lainsäädännöllä ja yleissitovilla työehtosopimuksilla on hyvä tapa ohjata työaikojen kehitystä Suomessa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | Eri mieltä | 7 |
Hallituksen lisätalousarvion yhteydessä esittämä 5,5 mrd euron toimenpidekokonaisuus on ajoitettu talouden elpymisen kannalta oikein.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | Samaa mieltä | 6 |
Hallituksen lisätalousarvion yhteydessä esittämä 5,5 mrd euron toimenpidekokonaisuus on mitoitukseltaan oikea suhdannetilanne huomioon ottaen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | Samaa mieltä | 6 |
Hallituksen lisätalousarvion yhteydessä esittämä 5,5 mrd euron toimenpidekokonaisuus kohdistuu talouden elpymisen kannalta tarkoituksenmukaisesti.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | Epävarma | 7 |
EU-maiden on lisättävä keskinäistä finanssipoliittista koordinaatiotaan, koska nykyoloissa rahapolitiikka on menettänyt tehoaan.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | Samaa mieltä | 6 |
Valtioiden, jotka voivat ottaa velkaa omassa valuutassaan, ei tarvitse olla huolissaan julkisen talouden allijäämistä, koska ne voivat aina luoda rahaa velkojensa maksuun.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | Eri mieltä | 8 |
Työllisyysasteen kasvattamiseksi kannattaisi poistaa työttömyysturvan lisäpäiväjärjestelmä (eläkeputki).
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | Samaa mieltä | 7 |
Suomen valtionvelan kasvu suhteessa BKT:een on nykytilanteessa järkevää, koska korkotaso tulee pysymään hyvin alhaisena vielä pitkään.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | Eri mieltä | 6 |
Valtion vuoden 2020 budjetin finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | Finanssipolitiikka on elvyttävää, vaikka suhdannetilanne arvioidaan neutraaliksi ja menoissa on kasvupaineita. Kts talouspolitiikan arviointineuvoston lausunto: https://www.talouspolitiikanarviointineuvosto.fi/wordpress/wp-content/uploads/2019/10/Valtiovarainvaliokunnalle_20191018.pdf | Eri mieltä | 6 |
Taksimarkkinoiden vapauttaminen (mm. lupakiintiöiden ja palvelujen enimmäishintojen poisto) on ollut järkevää politiikkaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 2 | Epävarma | 7 |
Ruuhkamaksut ovat tehokas tapa vähentää liikenteestä aiheutuvia haittoja.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | Samaa mieltä | 7 |
Valtion rahapelituloja ei pitäisi korvamerkitä, vaan ne tulisi asettaa budjetissa muiden tulojen joukkoon.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | Samaa mieltä | 8 |
Valtion rahapelimonopoli on tehokas keino hillitä pelaamisen haittoja.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | Epävarma | 7 |
Jatkuva talouskasvu ei ole mahdollista ilman, että myös aineellinen kulutus ja luonnonvarojen käyttö kasvavat.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | 7 | Samalla luonnonvarojen määrällä tuotetut uudet tuotteet ja palvelut voivat olla kuluttajille vanhoja arvokkaampia. | Eri mieltä | 7 |
Energiaveron palautusjärjestelmän poistaminen fossiilisten energialähteiden osalta on tehokas keino hiilioksidipäästöjen vähentämiseen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 5 | Samaa mieltä | 7 |