Reilu neljäsosa (27 %) ekonomisteista pitää vanhojen autojen romutuspalkkiota tehokkaana keinona uudistaa Suomen liikennettä vähäpäästöisemmäksi. Toista mieltä on hieman useampi (29 %) ja peräti neljä kymmenestä (43 %) on kannastaan epävarma tai vailla mielipidettä. Kommenteissaan useat taloustieteilijät arvioivat romutuspalkkion vaikutuksen koko autokannan päästöihin vaatimattomaksi ja toteavat, ettei romutuspalkkio sinällään myöskään kannusta autoilusta luopumiseen.
Kysymys: Romutuspalkkio on tehokas keino uudistaa Suomen liikennettä vähäpäästöisemmäksi.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() | Samaa mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
VATT | Samaa mieltä | 3 | En tunne kustannus / teho suhdetta - tyypillisesti vanhoja autoja, joiden ympäristökuormitus on suurempi kuin uusien poistuu markkinasta. | Profiili ja vastaukset | |||||
VATT | Eri mieltä | 5 | Tehokkaat keinot kohdistuvat suoraan ajettuihin kilometreihin tai hankittavien autojen päästöihin. Romutuspalkkio vaikuttaa vain epäsuorasti näihin. | Profiili ja vastaukset | |||||
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Aalto Yliopiston KKK | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hanken | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Åbo Akademi | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Eri mieltä | tosin voi riippua siitä, miten päästöttömämpään liikenteeseen siirtymistä voidaan muilla tavoin edistää | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Tukholman yliopisto | Samaa mieltä | 4 | En edelleenkään ole varma mitä “tehokas“ tässä tarkoittaa, mutta romutuspalkkion pitäisi ehkä riippua auton päästöistä ollakseen tehokas. | Profiili ja vastaukset | |||||
Vaasan yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Liikenne on energian tuotannon ja asumisen energian käytön ohella merkittävä hiilidioksidipäästöjen lähde. Romutuspalkkio on myönteiseksi koettava keino ja kansan mieleen, luultavasti myös pienituloisten. Kun se tekee autokannan uusiutumisen rahoittamisen kollektiiviseksi hankkeeksi, sitä voi perustellusti kannattaa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Labore | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
VATT | Epävarma | Tuskin on tehokas keino. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Suomen Pankki | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Eri mieltä | 6 | Voidaanko romutuspalkkio asettaa tasolle, että se muuttaa merkittävästi autokannan ikää? | Profiili ja vastaukset | |||||
Suomen Pankki | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun yliopisto | Eri mieltä | 6 | Romutuspalkkio voi kannustaa uuden auton hankintaan, mutta ei ole takeita että se kannustaa hankkimaan vähäpäästöisempää autoa. | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | 7 | Romutuspalkkio näyttäisi johtavan siihen, että autoja sen turvin romutetaan enemmän. Mutta sitä pitäisi tutkia enemmän mitä tämä tekisi autokannan kokonaisuudessa tarkasteltuna. Onko romutetut autot esimerkiksi sellaisia jotka olisivat olleet liikenteessä ilman romutuspalkkiota, kuinka pitkään ja paljonko niillä olisi ajettu?Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä
| Profiili ja vastaukset | |||||||
helsingin yliopisto | Epävarma | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Epävarma | 7 | Romutuspalkkion hyödyt ovat hyvin kyseenalaiset, jos vähäpäästöisyyden kriteerit on liian löyhät. | Profiili ja vastaukset | |||||
Etla | Epävarma | Näyttö romutuspalkkiojärjestelmän suorista myönteisistä ilmastovaikutuksista on heikkoa. Romutusjärjestelmä voi toimia uudistumista kiihdyttävänä tekijänä, mikäli se yhdistyy laajempaan päästövähennyksiin pyrkivään ohjauskokonaisuuteen. | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | PTT | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 8 | Ainakaan muualta maailmasta saatu tutkimusnäyttö ei tue väitettä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa oli finanssikriisin jälkeen käytössä romutuspalkkio, jonka säännöt olivat varsin samanlaiset kuin Suomen romutuspalkkion. Tutkimusnäytön perusteella romutuspalkkio ei ollut kustannustehokas keino vähentää päästöjä. Yhdysvalloissa romutuspalkkio ei myöskään osoittautunut toimivaksi keinoksi lisätä uusien autojen myyntituloja – uusien autojen ostamiseen käytetty rahasumma laski, kun romutuspalkkion säännöt edellyttivät verrattain vähäpäästöisen uuden auton hankintaa. Autokannan vanhimmilla autoilla ajetaan Suomessa vähemmän kuin uusilla autoilla, ja niiden tuottamat vuosittaiset päästöt ovatkin siksi itse asiassa keskimäärin matalammat kuin uusien autojen. Kustannustehokkaampi tapa uudistaa Suomen liikennettä saattaisi siksi olla ohjata uusien autojen hankintoja päästöttömään suuntaan alentamalla päästöttömien autojen verotusta entisestään tai lisäämällä niiden hankintatukia.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Svenska Handelshögskolan | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Vahvasti eri mieltä | 9 | Parhaimmillaankin romutuspalkkio vain aikaistaa vanhimpien autojen romuttamista. Siitä tuskin kannattaa maksaa kovin paljon. Ilmeisesti romutuspalkkion ehtona on usein vielä uuden auton ostaminen, joten tuki ei kannusta autoiluista luopumiseen edes siellä missä se voisi olla muuten järkevää.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Oulun yliopisto | Eri mieltä | 8 | Tuskinpa tonnilla saadaan suuria aikaan. | Profiili ja vastaukset | |||||
Helsingin yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 10 | Kohdistuu paremmin ongelmaan. | Profiili ja vastaukset | |||||
Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
![]() | Palkansaajien tutkimuslaitos | Samaa mieltä | 9 | Profiili ja vastaukset | |||||
Epävarma
| 5 | Profiili ja vastaukset | |||||||
Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | |||||||
Turun yliopisto | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 2 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Svenska handelshögskolan | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Ei mielipidettä | 10 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aalto-yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 9 | Maksu jokaisen kesäauton romuttamisesta on erittäin tehoton tapa vähentää päästöjä. Ylipäätään autokannan muuttamiseen tähtäävät toimet ovat ympäristön kannalta turhia ja talouden kannalta vahingollisia, kun päästöjen hinta on tarpeeksi korkea.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Turun yliopisto | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Epävarma
| 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
![]() | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
![]() | Aalto University | Epävarma | Profiili ja vastaukset |