Vain kaksi prosenttia taloustietilijöistä katsoo, että tammikuussa valittavilla hyvinvointialueiden aluevaltuustoilla on hyvät kannustimet ja vaikutusmahdollisuudet tehostaa ja parantaa alueidensa toimintaa. Enemmistö (52 %) on asiasta eri mieltä ja vajaa kolmasosa (30 %) on kannastaan epävarma.

Kysymys: Tammikuussa valittavilla aluevaltuustoilla on hyvät kannustimet ja vaikutusmahdollisuudet tehostaa ja parantaa hyvinvointialueiden toimintaa.

VastaajaYliopisto/tutkimuslaitosVastausVarmuusKommenttiProfiili ja vastaukset
Petri BöckermanJyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABOREEpävarma5Profiili ja vastaukset
Mikael CollanVATTEi mielipidettäProfiili ja vastaukset
Mika HaapanenJyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluEri mieltä3Profiili ja vastaukset
Daniel HauserAaltoVahvasti eri mieltä10Profiili ja vastaukset
Seppo HonkapohjaAalto Yliopiston KKKEi mielipidettä 10Profiili ja vastaukset
Anni HuhtalaVATTEri mieltäIlman omia verotuloja aluevaltuustoilla ei ole kannustimia käyttää resursseja tehokkaasti hyvinvointialueiden toiminnan parantamiseksiProfiili ja vastaukset
Ari HyytinenHankenEpävarma6Profiili ja vastaukset
Edvard JohanssonÅbo AkademiEri mieltä5Profiili ja vastaukset
Esa JokivuolleSuomen PankkiEpävarma5Profiili ja vastaukset
Markus JänttiTukholman yliopistoEpävarma5Profiili ja vastaukset
Panu KalmiVaasan yliopistoEi mielipidettä Profiili ja vastaukset
Aki KangasharjuElinkeinoelämän tutkimuslaitosVahvasti eri mieltä7Profiili ja vastaukset
Vesa KanniainenHelsingin yliopistoEpävarma5Riippuu täysin siitä, milaiset kannusteet uusille valtuustoille syntyy 1) palveluiden kehittämisessä 2) rahoituksen allokaatiossa. Sote-palveluiden rahoitus käynnistyy valtion rahoituksella eli alueille syntyy kannustin maksimoida saamansa rahoitus; samalla palveluiden kehittämisen kannustin saattaa puuttua. Parempi olisi, jos rahoitus ja palvelujen tehokkuuden kehitys olisivat samalla organisaatiolla.Näytä lisääNäytä vähemmänProfiili ja vastaukset
Seppo KariVATTEi mielipidettäProfiili ja vastaukset
Antti KauhanenElinkeinoelämän tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluEri mieltä7Profiili ja vastaukset
Karlo KaukoSuomen PankkiEri mieltäProfiili ja vastaukset
Ilkka KiemaTyön ja talouden tutkimus LABOREEri mieltä8Profiili ja vastaukset
Juha KilponenSuomen PankkiEpävarma8Profiili ja vastaukset
Jarmo KontulainenEi mielipidettä10Profiili ja vastaukset
Iikka KorhonenSuomen PankkiEri mieltä3Profiili ja vastaukset
Mika KortelainenTurun yliopistoEri mieltä9Ilman hyvinvointialueiden verotusoikeutta, aluevaltuustojen kannustimet ja vaikutusmahdollisuudet hyvinvointialueen toiminnan tehostamiseen ovat varsin vähäiset. Pelkästään valtionrahoitukseen perustuvassa mallissa hyvinvointialueiden kannattaa käyttää kaikki saamansa rahoitus ja pyrkiä saamaan lisärahoitusta valtiolta. Tällainen järjestelmä ei siten kannusta tehokkaaseen palvelutuotantoon ja voi kannustaa jopa turhaan menojen kasvuun. Olemme tarkastelleet pelkästään valtiorahoitukseen liittyvän rahoitusmallin kannustinongelmia äskettäin Kansantaloudellisen aikakauskirjan artikkelissa (Kortelainen, Kotakorpi ja Lyytikäinen 2/2021).Näytä lisääNäytä vähemmänProfiili ja vastaukset
Tuomas KosonenValtion taloudellinen tutkimuskeskusEpävarma Profiili ja vastaukset
Kaisa KotakorpiTampereen yliopisto; VATTEri mieltäVaikutusmahdollisudet ja kannustimet jäävät vajavaisiksi ilman verotusoikeutta, kun valtuustoilla ei ole mahdollisuutta päättää paljonko rahaa terveyspalveluihin käytetään.Profiili ja vastaukset
Timo KuosmanenTurun kauppakorkeakoulu, Turun yliopistoEri mieltä3Profiili ja vastaukset
Tomi KyyräValtion taloudellinen tutkimuskeskusEi mielipidettäProfiili ja vastaukset
Teemu LyytikäinenValtion taloudellinen tutkimuskeskusVahvasti eri mieltä6Kannusteet ovat heikot, kun rahoitusvastuu on valtiolla ja järjestämisvastuu hyvinvointialueilla. Silloin mahdollisia säästöjä ei voi jakaa alueen asukkaille alemman veroprosentin muodossa. Kannusteet paranevat, jos maakuntavero otetaan käyttöön.Näytä lisääNäytä vähemmänProfiili ja vastaukset
Mika MailirantaTyön ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopistoEpävarmaProfiili ja vastaukset
Niku MäättänenHelsingin yliopisto ja Helsinki GSEEri mieltä 3Profiili ja vastaukset
Elias OikarinenOulun yliopistoEi mielipidettä5Profiili ja vastaukset
Tapio PalokangasHelsingin yliopistoEri mieltä 7Aluevaltuustoilla ei juuri ole mitään liikkumavaraa.Profiili ja vastaukset
Tuomas PekkarinenVATTSamaa mieltä2Paremmat kuin pienillä kunnanvaltuustoilla. Verotusoikeus vahvistaisi kannustimia toimia tehokkaasti.Profiili ja vastaukset
Hannu PiekkolaVaasan yliopistoEpävarma7Jollain alueella voi tulla ristiriitaa alueen kasvukeskusten ja muiden alueiden välillä ja äänestyskäyttäytyminen voi johtaa alueelliseen ajatteluun jolloin oma poliittiinen näkemys jää toissijaiseksi.Profiili ja vastaukset
Jukka PirttiläHelsingin yliopistoEri mieltäProfiili ja vastaukset
Matti PohjolaAalto-yliopisto kauppakorkeakouluEi mielipidettä 8Profiili ja vastaukset
Timm PreinHelsingin yliopisto ja Helsinki GSEEi mielipidettäProfiili ja vastaukset
Ritva ReinikkaEpävarma6Profiili ja vastaukset
Olli-Pekka RuuskanenPellervon taloustutkimus, Vaasan yliopistoEri mieltäProfiili ja vastaukset
Hannu SalonenTurun yliopistoEri mieltä7Olisi todella yllättävää jos tämä uusi hallintoporras entisiä paremmin kykenisi lisäämään tai ylläpitämään hyvinvointia. (Oletettavasti termi 'hyvinvointialue' viestii jotakin toiminnan sisällöstä ja tavoitteista.)Profiili ja vastaukset
Torsten SantavirtaHelsingin yliopistoEpävarmaOlen asunut liian vähän aikaa Suomessa osatakseni vastata kysymykseenProfiili ja vastaukset
Rune StenbackaSvenska handelshögskolanEri mieltä 8Profiili ja vastaukset
Tuomo SuhonenTyön ja talouden tutkimus LABOREEri mieltä6Profiili ja vastaukset
Juha TervalaHelsingin yliopistoEpävarma 4Profiili ja vastaukset
Marko TerviöAalto-yliopistoVahvasti eri mieltä6Kannustimet vaatisivat sen, että ns viimeinen euro tuloista perustuisi alueen omiin valintoihin. Tämä ei sulje pois sitä että valtaosakin tuloista voi heikolla alueella tulla muilta valtiontukena. Lähtökohdat ovat hyvin huolestuttavat, jos kuntatalous olisi aikanaan lanseerattu tältä pohjalta niin ei olisi hyvinvointivaltiota.Näytä lisääNäytä vähemmänProfiili ja vastaukset
Janne TukiainenTurun yliopistoVahvasti eri mieltä8Alueilla ei ole kannustimia tehostaa toimintaa johtuen common pool ja soft budget constraint -ongelmista. Maakuntavero ratkaisisi ongelman, mutta ilman sitä joudumme toivomaan, että valtionohjaus riittää. Tehostamisen sijaan on edustajien ja äänestäjien etu maksimoida menoja minkä voivat. Monilta osin myös sääntely rajoittaa palvelujen räätälöintiä ja yksityisen sektorin hyödyntämistä, joten keinot tehostamiseen ovat osin rajallisia, vaikka niitä olisi kannustin käyttää.Näytä lisääNäytä vähemmänProfiili ja vastaukset
Roope UusitaloHelsingin yliopistoEri mieltä 7Profiili ja vastaukset
Hannu VartiainenHelsingin yliopistoEpävarma9Profiili ja vastaukset
Jouko VilmunenTurun yliopisto/kauppakorkeakouluSamaa mieltä 5Profiili ja vastaukset
Juuso VälimäkiAalto yliopiston kauppakorkeakouluVahvasti eri mieltä Profiili ja vastaukset
Eva ÖsterbackaÅbo AkademiEri mieltäProfiili ja vastaukset