Neljä kymmenestä ekonomistista (40 %) katsoo, että taksimarkkinoiden vapauttaminen on ollut järkevää politiikkaa, mutta lähes yhtä moni (35 %) on kannastaan epävarma. Vajaa neljännes (23 %) kritisoi taksimarkkinoiden vapauttamista. Valtaosa vastauksiaan kommentoivista ekonomisteista pitää taksikilpailua periaatteessa järkevänä, mutta uudistuksen yksityiskohdat saavat osakseen kritiikkiä.

Kysymys: Taksimarkkinoiden vapauttaminen (mm. lupakiintiöiden ja palvelujen enimmäishintojen poisto) on ollut järkevää politiikkaa.

VastaajaYliopisto/tutkimuslaitosVastausVarmuusKommenttiProfiili ja vastaukset
Petri BöckermanTurun kauppakorkeakoulu / Palkansaajien tutkimuslaitosSamaa mieltä8Profiili ja vastaukset
Mika HaapanenJyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluEpävarma5Profiili ja vastaukset
Seppo HonkapohjaAalto Yliopiston KKKEpävarmaProfiili ja vastaukset
Anni HuhtalaVATTEpävarmaVain anekdoottievidenssin perusteella kaikki ei näytä menneen niin kuin mitä kilpailun vapauttamiselta toivottiinProfiili ja vastaukset
Ari HyytinenHankenSamaa mieltä8Profiili ja vastaukset
Edvard JohanssonÅbo AkademiSamaa mieltäProfiili ja vastaukset
Esa JokivuolleSuomen PankkiEpävarma6Profiili ja vastaukset
Markus JänttiTukholman yliopistoEpävarma8Kuten mahdollisesti apokryfinen tarina Kiinan johtohahmolta (luullakseni Zhou Enlai) 1970-luvun alussa kysyttäessä mitä mieltä hän oli Ranskan vallankumouksesta, hän vastasi että on liian aikaista sanoa. (Toisaalta tarinan revision mukaan hän luuli kysymyksessä viitatun vuoden 1968 opiskelijaliikeeseen.)Näytä lisääNäytä vähemmänProfiili ja vastaukset
Aki KangasharjuElinkeinoelämän tutkimuslaitosEpävarma6Liikennekaari-kokonaisuus oli innovatiivista ja oikeansuuntaista politiikkaa. Taksiuudistus on kokonaisuudessa yksityiskohta, jota täytyy vielä korjata.Profiili ja vastaukset
Seppo KariVATTSamaa mieltäProfiili ja vastaukset
Antti KauhanenElinkeinoelämän tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluSamaa mieltä4Periaate on aivan oikea. Uudistuksen vaikutukset tulisi kuitenkin tutkia huolellisesti, jotta taksimarkkinoiden sääntelyä voidaan parantaa.Profiili ja vastaukset
Karlo KaukoSuomen PankkiSamaa mieltä4Profiili ja vastaukset
Ilkka KiemaPalkansaaajien tutkimuslaitosVahvasti eri mieltä7Profiili ja vastaukset
Juha KilponenSuomen PankkiSamaa mieltäProfiili ja vastaukset
Jarmo KontulainenSuomen PankkiEpävarma3Profiili ja vastaukset
Iikka KorhonenSuomen PankkiSamaa mieltä6Profiili ja vastaukset
Mika KortelainenTurun yliopistoEpävarma8Profiili ja vastaukset
Klaus Kulttihelsingin yliopistoSamaa mieltä8Profiili ja vastaukset
Timo KuosmanenAalto yliopiston kauppakorkeakouluEri mieltä6Kannatan kilpailun lisäämistä taksimarkkinoilla, mutta alalla tarvitaan myös sääntelyä. Suomessa toteutettu taksimarkkinoiden vapauttaminen toteutettiin mielestäni hätiköiden, eikä sillä ole saavutettu toivottuja tuloksia.Profiili ja vastaukset
Tomi KyyräValtion taloudellinen tutkimuskeskusEpävarmaProfiili ja vastaukset
Marita LaukkanenValtion taloudellinen tutkimuskeskusSamaa mieltä8Profiili ja vastaukset
Teemu LyytikäinenValtion taloudellinen tutkimuskeskusSamaa mieltä2Profiili ja vastaukset
Mika MailirantaEtla / Jyväskylän yliopistoSamaa mieltä4Profiili ja vastaukset
Topi MiettinenSvenska HandelshögskolanEpävarma7En ole vielä nahnyt vakuuttavaa empiiristä evidenssiä aiheesta. Hinnat tuntuvat keskimäärin jokseenkin nousseen. Olisi tärkeää tietää, kuinka hintamuutokset ja niiden suunnat ovat riippuvaisia maantieteellisestä sijainnista sekä ajankohdasta. Jos alueellisiin ja ajallisiin ruuhkahuippuihin, jolloin hinta saattaa olla keskimääräistä korkeampi, on saatu ohjattua lisää tarjontaa ja näin ollen asiakkaita on jäänyt vähemmän palvelematta, saattaa uudistus olla hyvä. Jos taas hinnannousu perustuu esim. liikeasiakaiden kysynnän alhaiseen hintajoustoon ja lokaalien ja ajallisten monopoliasemien hyödyntämiseen tai suorastaa asiakkaiden naiiviuden (rajallisen rationaalisuuden) hyödyntämiseen, aiempi paternalistisempi järjestelmä saattaa, yllättävää kyllä olla ainakin lyhyellä tähtäimellä parempi. Tässä kaivataan osaavaa empiiristä tutkimusta joka on avoin myös käyttäytymistaloustieteellisille näkökulmille.Näytä lisääNäytä vähemmänProfiili ja vastaukset
Pauli MurtoAalto-yliopistoEpävarma6Profiili ja vastaukset
Niku MäättänenEtlaSamaa mieltä3Profiili ja vastaukset
Elias OikarinenAalto-yliopistoEri mieltä7Profiili ja vastaukset
Tapio PalokangasHelsingin yliopistoEri mieltä8Kaikkia liikkuvia takseja pitää säännellä: joko mittari tai kiinteä hinta. Muuten väärinkäytökset ovat mahdollisia. Profiili ja vastaukset
Tuomas PekkarinenVATTEi mielipidettäProfiili ja vastaukset
Hannu PiekkolaVaasan yliopistoEri mieltä7Kyllä kai mittarin pakollinen käyttää vähentää ALV maksujen kiertämistä. Nykyään myös hinta mittarissa voi olla mitä vain verrattuna siihen mitä peritään. Tässä on annettu oligopoleille lisää hinnoitteluvoimaa, siis epäonnistunutProfiili ja vastaukset
Jukka PirttiläHelsingin yliopistoSamaa mieltäProfiili ja vastaukset
Matti PohjolaAalto-yliopisto kauppakorkeakouluSamaa mieltä7Vapauttamisella on ollut sekä hyviä että huonoja puolia. Ainakin pääkaupunkiseudulla palvelutarjonta on vahvistunut. Profiili ja vastaukset
Olli-Pekka RuuskanenPellervon taloustutkimusEri mieltäProfiili ja vastaukset
Hannu SalonenTurun yliopistoEpävarma6Profiili ja vastaukset
Matti SarvimäkiAalto-yliopiston kauppakorkeakouluSamaa mieltä3Lähtökohtaisesti kyllä, mutta kuten aina, kunkin markkinan onnistuminen riippuu osallistujien markkinavoimasta ja markkinoille asetettujen sääntöjen/sääntelyn yksityiskohdista. Profiili ja vastaukset
Rune StenbackaSvenska handelshögskolanEpävarma5Profiili ja vastaukset
Olli TahvonenHelsingin yliopistoEri mieltä8Profiili ja vastaukset
Juha TervalaHelsingin yliopistoEri mieltä7Taksialan vapauttaminen ei ole onnistunut. Mikrotaloustiede on hyvin epätarkka taloustieteen ala ja mikroekonomistien politiikkasuositukset, jopa yksinkertaisiin kysymyksiin, ovat usein puutteellisia ja kyseenalaisia tosielämässä.Profiili ja vastaukset
Marko TerviöAalto-yliopistoVahvasti samaa mieltä9Profiili ja vastaukset
Janne TukiainenTurun yliopistoSamaa mieltä8Eivät kaikkia haittoja, mutta kyllä nimenomaan ruuhkien aiheuttamia haittoja (ulkoisvaikutuksia).Profiili ja vastaukset
Roope UusitaloHelsingin yliopistoEpävarma7Profiili ja vastaukset
Jouko VilmunenTurun yliopisto/kauppakorkeakouluEpävarma5Palaute taksimarkkinoiden vapauttamisen jälkeen on ollut kovin sekalaista. Luulisin, että tapa, jolla vapauttaminen toteutetaan on tärkeää, jos vapauttamisesta halutaan saada kaikki hyöty irti. Vaarana on, että haja-asutusseutujen taksipalvelut huononevat/kallistuvat (ilman erityistoimenpiteitä). Vaikka olenkin periaatteessa kilpailumyönteinen, ilman toimivaa viranomaiskäytäntöjä ja valvontaa kilpailu ei toimi.Näytä lisääNäytä vähemmänProfiili ja vastaukset
Juuso VälimäkiAalto yliopiston kauppakorkeakouluEri mieltäOlisi voinut miettiä vapauttamisen jälkeistä markkinarakennetta hiukan enemmän.Profiili ja vastaukset
Eva ÖsterbackaÅbo AkademiEri mieltä7Profiili ja vastaukset