Juha Tervala on kansainvälisen makrotaloustieteen tutkija, joka analysoi erityisesti raha- ja finanssipolitiikkaa.
Vastaukset
Euroopan keskuspankin pääjohtajan itsenäisyys poliittisesta vaikuttamisesta on hyödyllistä Euroopan talouskehitykselle.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 9 | Vahvasti samaa mieltä | 8 |
Suomelle olisi hyödyllistä, jos Euroopan keskuspankin pääjohtajaksi nimitettäisiin suomalainen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 7 | Erkki Liikanen olisi erinomainen valinta EKP:n pääjohtajaksi. Hänellä on työssä tarvittava osaaminen rahapolitiikasta. Hänen parhaimpia ominaisuuksia keskuspankkiirina on viestintä. Tämä on tärkeää, kun EKP:llä on edessä vaikeita päätöksiä. EKP:n onnistunut viestintä on rahoitusmarkkinoiden toiminnan kannalta tärkeää.Näytä lisääNäytä vähemmän | Epävarma | 7 |
Olisi tärkeää, että Euroopan keskuspankin tuleva pääjohtaja kertoisi laajasti etukäteen talouspoliittisesta ajattelustaan.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 4 | Samaa mieltä | 7 |
Sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden takaamiseksi eläkkeiden tasokorotukset tulisi sitoa yksinomaan hintojen muutokseen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | 7 | Epävarma | 6 |
Lakisääteistä työeläkettä hoitaisi tehokkaammin yksi suuri julkisen vallan omistama mutta asiantuntijoiden hoitama rahasto kuin nykyinen kilpailuun perustuva järjestelmä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | 4 | Epävarma | 7 |
EU:n tulisi globaalien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi asettaa hiilitulli tuonnille niistä maista, joissa päästöjen hinnoittelu (päästökaupan tai hiiliveron kautta) on vähemmän kunnianhimoista kuin EU:ssa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 6 | Ilmastonmuutoksen torjumisen kannalta on ongelmallista, että toiset maat vähentävät päästöjään vähemmän ja saastuttamisen hinta eroaa huomattavasti maittain. Tämä tarkoittaa, että tuottajilla on kannustimia siirtää tuotantoa maihin, joissa ympäristölainsäädäntö on heikkoa. Yksi mahdollinen ratkaisu on hiilitulli, siten että EU:n ulkopuolinen tuotanto kohtaisi samat rajoitteet ja kustannukset saastuttamiselle kuin EU:ssa tapahtuva tuotanto.Näytä lisääNäytä vähemmän | Samaa mieltä | 6 |
Kasvihuonekaasupäästöjen verottaminen (esimerkiksi hiiliverolla) on päästökauppaa parempi tapa harjoittaa ilmastopolitiikkaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 8 | Ilmastonmuutos on vakava ongelma. Päästökauppa on kustannustehokas tapa rajoittaa saastumista. | Epävarma | 7 |
Äänestäjät keskimäärin yliarvioivat kulloisenkin hallituksen toimien vaikutusta heidän omaan taloudelliseen tilanteeseensa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | 7 | Väite on epätarkka. Kukaan ei tiedä, mikä on äänestäjien keskimääräinen arvio hallituksen toimien vaikutuksista heidän taloudelliseen tilanteeseen. En myöskään tiedä tarkkaan, kuinka paljon hallituksen toimet vaikuttavat äänestäjien taloudelliseen tilanteeseen. Kun emme tiedä näitä, emme voi uskottavasti arvioida aliarvioivatko vai yliarvioivatko äänestäjät keskimäärin hallituksen toimien vaikutuksen heidän taloudelliseen tilanteeseen.Näytä lisääNäytä vähemmän | Samaa mieltä | 6 |
Ilmastonmuutoksen hillintä vaatii rajoitteita ja kannusteita yksilöiden ja yritysten toiminnalle.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 9 | Vahvasti samaa mieltä | 9 |
Valtion vuoden 2019 budjetin finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 7 | Valtion budjettiesitys vuodelle 2019 on varsin tiukka ja siksi sopiva. | Epävarma | 6 |
Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi Suomen tulee pyrkiä vaikuttamaan siihen, että EU ja sen jäsenmaat sitoutuvat nykyistä kunnianhimoisempiin päästötavoitteisiin sekä ajavat kansainvälisen ilmastosopimuksen tavoitteiden kiristämistä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 8 | Samaa mieltä | 8 |
Euroopan Keskuspankin määrällisen keventämisen (quantitative easing, QE) myönteiset vaikutukset euroalueen talouteen ovat olleet kielteisiä vaikutuksia suuremmat.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 9 | Kun määrällinen elvyttäminen aloitettiin euroalueella, taloustilanne oli surkea, inflaatio oli matalaa ja EKP:n ohjauskorko oli nollassa. Tässä tilanteessa oli järkevää aloittaa määrällinen elvyttäminen. Se on laskenut valtion- ja yrityslainojen korkoja ja heikentänyt euroa. Määrällinen elvyttäminen on parantanut makrotaloudellista tilannetta, koska se on lisännyt tuotantoa ja nopeuttanut inflaatiota. EKP:n määrällinen elvyttämisen vaikutuksia ei kuitenkaan pidä yliarvioida, koska se ei ole ihmease. Ajoittain väitetään, että EKP:n määrällisellä elvyttämiselle olisi ollut kielteisiä vaikutuksia rahoitusmarkkinoiden vakauteen. Argumentti ei kuitenkaan ole vakuuttava, koska määrällisen elvyttämisen tuomalla taloustilanteen parantumisella on ollut myös myönteinen vaikutus rahoitusmarkkinoiden vakauteen.Näytä lisääNäytä vähemmän | Samaa mieltä | 7 |
Euroopan Keskuspankin määrällisen keventämisen lopettaminen vuoden 2018 lopussa on järkevää euroalueen taloustilanteen parantumisen takia.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 8 | Aikanaan surkea taloustilanne ja EKP:n ohjauskoron painuminen nollan tuntumaan johtivat uusien välineiden, määrällisen elvyttämisen ja ennakoivan viestinnän, käyttöönottoon rahapolitiikassa. Nyt euroalueen talouskasvu on hyvässä vauhdissa, ns. tuotantokuilu on lähestymässä nollaa ja inflaatio osoittaa merkkejä kestävästä paluusta kohti EKP:n kahden prosentin inflaatiotavoitetta. Nykyisessä taloustilanteessa on hyvin perustelua lopettaa määrällinen elvyttäminen ja pyrkiä palamaan tavanomaiseen rahapolitiikkaan, jossa ohjauskoron säätäminen on rahapolitiikan pääasiallinen työväline.Näytä lisääNäytä vähemmän | Samaa mieltä | 6 |
Irtisanomisten helpottaminen pienissä yrityksissä kasvattaa työllisyyttä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 6 | Irtisanomissuojan vaikutuksista työllisyyteen on monenlaisia tuloksia ja vaikutukset taitavat riippua työmarkkinoiden jäykkyydestä ja talouden tilasta (taantuma vai nousukausi). Irtisanomissuojan heikentäminen lisää rekrytointeja ja irtisanomisia, mutta työllisyys taitaa lisääntyä vain jos muutos tehdään nousukaudella (IMF WEO (2016):Too Slow for Too Long, kappale 3).Näytä lisääNäytä vähemmän | Samaa mieltä | 7 |
Irtisanomisten helpottaminen pienissä yrityksissä edistää tuottavuuden kasvua.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 5 | Samaa mieltä | 6 |
Työttömien velvoittaminen hakemaan vähintään neljää työpaikkaa kuukauden aikana nopeuttaa työttömien työllistymistä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Epävarma | 1 | Epävarma | 5 |
Valitusoikeutta maankäyttöä koskevissa asioissa tulisi rajoittaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | 7 | Epävarma | 6 |
Ulkomaisen työvoiman ns. tarveharkinta tulisi poistaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 10 | Samaa mieltä | 7 |
Vuonna 2016 solmittu kilpailukykysopimus on selvästi tukenut Suomen talouskasvua.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 8 | IMF:n henkilökunnan tutkimuksen “Wage Moderation in Crises Policy: Considerations and Applications to the Euro Area” mukaan hintakilpailukyvyn parantamisella voi olla huomattava ja myönteinen vaikutus yksittäisen euromaan talouteen. Tutkimusasetelma ei täysin vastaa kilpailukykypakettia, mutta tutkimus kuitenkin antaa osviittaa siitä, että hintakilpailukyvyn parantamisella suhteessa muihin euromaihin voidaan kasvattaa tuotantoa lyhyellä ajalla. Määrällisen arvion antaminen kilpailukykypaketin vaikutuksesta talouteen on kuitenkin vaikeaa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Samaa mieltä | 6 |
Vuonna 2016 solmittu kilpailukykysopimus on parantanut Suomen kustannuskilpailukykyä merkittävästi.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 9 | Eurostatin laskema reaalinen efektiivinen valuuttakurssi, jota mitataan yksikkötyökustannuksilla suhteessa muihin euromaihin, heikkeni viisi prosenttia vuonna 2017. On syytä olettaa, että kilpailukykypaketin aiheuttama työvoimakustannusten alentuminen on pääasiallinen syy hintakilpailukyvyn huomattavaan parantumiseen 2017.Näytä lisääNäytä vähemmän | Samaa mieltä | 7 |
Suomessa olisi tullut tällä eduskuntakaudella tehdä useita työmarkkinauudistuksia kasvun tukemiseksi, kuten laajentaa paikallista palkoista sopimista. Kilpailukykysopimus on vaikeuttanut näiden työmarkkinauudistusten toteuttamista.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 4 | Hallituksen olisi pitänyt tehdä työmarkkinauudistuksia talouskasvun ja työllisyyden tukemiseksi. Toisaalta palkkaneuvottelujärjestelmän vieminen kohti yritystasoa ei välttämättä ole järkevää. | Epävarma | 5 |
Yritystukia olisi syytä ryhtyä leikkaamaan kunnianhimoisesti.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 8 | Samaa mieltä | 7 |
Euroalueen nykyinen inflaatiotavoite (alle 2 prosenttia) on kilpailukykyerojen umpeen kuromisen ja työllisyyden kannalta liian matala.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 9 | Euromaiden hintakilpailukykyerojen kurominen umpeen ei ole mahdotonta, vaikka euroalueen inflaatiotavoite on 2 %. Jos inflaatio olisi Saksassa 3 % vuodessa ja euroalueella keskimäärin 2 %, niin viidessä vuodessa hinnat nousevat Saksassa 16 % ja euroalueella keskimäärin 10 %. Jos inflaatio hintakilpailukykyä menettäneessä maassa olisi viiden vuoden ajan nolla, sen hintakilpailukyky paranee merkittävästi suhteessa muuhun euroalueeseen viidessä vuodessa. Kahden prosentin inflaatiotavoite ei ole ollut ongelma; ongelma on ollut euromaiden saamattomuus hintakilpailukykyerojen korjaamiseen.Näytä lisääNäytä vähemmän | Epävarma | 6 |
Jos työttömyysaste Suomessa alenee alle 6 prosentin, palkkainflaatio alkaa kiihtyä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Samaa mieltä
| 6 | Väite on epätarkka. Yksi palkkainflaatioon vaikuttavista tekijöistä on työttömyysaste. En tosin näe mitään perusteita sille, että vasta juuri kuuden prosentin työttömyysasteen alittaminen vaikuttaisi palkkainflaatioon merkittävällä tavalla. | Epävarma | 6 |
Hallituksen esitys HE 16/2018 vp laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta on järkevä tapa lisätä kilpailua julkisrahoitteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannossa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | 10 | Epävarma | 7 |
Jos maakunnilla on jatkossa vastuu julkisista sote-palveluista, tulisi niillä olla myös verotusoikeus.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | 10 | Samaa mieltä | 7 |
Olisi järkevää luopua alennetuista arvonlisäverokannoista ja siirtyä yhteen arvonlisäverokantaan, jonka tuotto olisi nykyisen suuruinen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 3 | Samaa mieltä | 7 |
Elinkeinotoiminnan arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa (nykyisin 10 000 euron liikevaihto vuodessa) tulisi nostaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | Verojärjestelmän tulee olla neutraali, eikä suosia pieniä yrityksiä suurempien yritysten kustannuksella. | Epävarma | 7 |
Yksityisille voittoa tavoitteleville yrityksille tulisi sallia nykyistä vapaammin perus- ja toisen asteen koulutuksen järjestäminen ja tuotanto.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 7 | Eri mieltä | 7 |
Työttömien kannustaminen lyhyidenkin työjaksojen tekemiseen tai työvoimakoulutukseen työttömyyspäivärahan pienentämisen uhalla on järkevää työllisyyspolitiikkaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 7 | Samaa mieltä | 7 |
Oppivelvollisuusikä pitäisi nostaa 18 vuoteen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 8 | Samaa mieltä | 7 |
Valtion vuoden 2018 budjetin finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | 7 | Suomen julkisessa taloudessa on huomattava kestävyysvaje. Parantuneen taloustilanteen takia finanssipolitiikka pitäisi muuttaa supistavaksi eli hallituksen pitäisi pienentää julkisen talouden rakenteellista alijäämää, joka kertoo arvion budjetin alijäämän, kun tuotantokuilu on nolla. Seuraavien hallitusten yksi tarkemmista tehtävistä on palauttaa julkisen talouden tulojen ja menojen suhde kestävälle uralle.Näytä lisääNäytä vähemmän | Eri mieltä | 6 |
Maahanmuuttajien kotouttamista tulisi edistää sallimalla määräaikaisesti työehtosopimuksen vähimmäistason alittavat palkat.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 10 | Heikon osaamistason maahanmuuttajat eivät työllisty, jollei heidän palkkatasoa lasketa selvästi alle työehtosopimusten mukaisten palkkatasojen. | Samaa mieltä | 7 |
Työntekijälle osoitettu matalapalkkatuki on pätevä keino työllistää heikon osaamisen tai matalan tuottavuuden työntekijöitä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | 5 | Samaa mieltä | 7 |
Työajan lyhentäminen ja työn jakaminen on toimiva keino työllisten määrän lisäämiseksi.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 8 | Eri mieltä | 8 |
Suomen nykyisillä työmarkkinoilla nollatuntisopimukset ovat tarpeellinen joustomekanismi erityisesti palvelualoilla.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | 5 | Epävarma | 6 |
Työttömyysaste riippuu pitkällä aikavälillä ensi sijassa työmarkkinoiden toimivuudesta.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 8 | Samaa mieltä | 8 |
Paikallisen sopimisen lisääminen yrityksissä on nopein tapa kasvattaa kansantalouden tuottavuutta.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 8 | Epävarma | 7 |
Paikallisen sopimisen lisääminen yrityksissä on nopein tapa kasvattaa kansantalouden työllisyyttä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 8 | Epävarma | 7 |
Jos Suomessa otettaisiin käyttöön sosiaalisen vähimmäisturvan korvaava kansalaisen perustulo, se heikentäisi työn tarjontaa. Perustulolla tarkoitetaan tässä ratkaisua, joka olisi julkisen talouden kannalta kustannusneutraali, olisi suuruudeltaan noin 560 euroa, ja kuuluisi myös työssä käyville henkilöille.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 4 | Epävarma | 6 |
Eriytetystä ansio- ja pääomatulojen verotuksesta luopuminen ja siirtyminen yleiseen tuloveromalliin olisi järkevä tapa pienentää taloudellista epätasa-arvoa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | 8 | Epävarma | 7 |
Omistusasumisen verotuksen kiristäminen niin sanotulla laskennallisella asuntotuloverolla parantaisi asuntomarkkinoiden toimintaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 7 | Epävarma | 7 |
Suomalaisten tuloerojen kasvu nykyisestä haittaisi talouskasvua.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | 6 | Eri mieltä | 7 |
Hallituksen esityksen mukaiseen sote-uudistukseen liittyvät mahdolliset kannusteongelmat ovat suurempia kuin valinnanvapausmallista koituva hyöty.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 3 | Epävarma | 6 |
Voimakkaampi finanssipolitiikan keventäminen (verojen alentaminen, valtion menojen lisääminen) olisi viime vuosina elvytysvaikutusten takia pienentänyt valtion velkaa suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 9 | Finanssipoliittinen elvytys ei normaalisti laske julkisen velan suhdetta BKT:hen. Uudet tutkimukset (esim. NBER WP No. 23789: Fiscal Stimulus and Fiscal Sustainability) ovat kuitenkin osoittaneet, että taantumassa tehdyt julkiset talouden leikkaustoimet ovat lisänneet julkisen velan suhdetta BKT:hen.Näytä lisääNäytä vähemmän | Eri mieltä | 7 |
Koska on epätodennäköistä, että valtionyhtiöt voisivat jatkuvasti pärjätä yksityisesti omistettuja yhtiöitä paremmin, on niiden myynti perusteltua (ei koske huoltovarmuuden kannalta elintärkeitä yhtiöitä).
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Ei mielipidettä | 5 | Kysymys on epätarkka. Julkisen sektorilla on perusteet omistaa ns. luonnollisia monopoleja, vaikka ne eivät olisi huoltovarmuuden kannalta elintärkeitä, ja erityistehtäviä hoitavia ja strategisia yhtiöitä. | Samaa mieltä | 7 |
Eurosta on tähän mennessä ollut Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 9 | On perinteinen näkemys, että kelluva valuuttakurssi on optimaalista rahapolitiikkaa. On normaalia, että maiden suhteellisten hinta- ja palkkatasojen täytyy ajoittain sopeutua. Sisäiset hintatasot ovat erittäin jäykkiä ja tästä syystä oma valuutta, joka mahdollistaa maiden välisten hintatasojen muutokset joustavasti valuuttakurssimuutosten avulla, on hyvä asia. Myös Pohjoismaiden talouksien käyttäytymiset globaalin talouskriisin aikana ja sen jälkeen tukevat näkemystä (katso esim.: http://voxeu.org/article/great-recession-case-flexible-exchange-rates-alive-and-well).Näytä lisääNäytä vähemmän | Samaa mieltä | 7 |
Sipilän hallituksen ajama kilpailukykysopimus oli Suomen talouskasvun kannalta oikeansuuntainen ratkaisu.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti samaa mieltä | 10 | Suomen hintakilpailukyky on heikko. Lisäksi empiiriset ja teoreettiset tutkimukset tukevat näkemystä, jonka mukaan hintakilpailukyvyn parantaminen lisää tuotantoa. | Samaa mieltä | 7 |
Pieniä yrityksiä kannattaa suosia ylimääräisin verohelpotuksin tai yritystuin, koska uudet työpaikat syntyvät pääsääntöisesti niihin.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 7 | Suuret yritykset ovat tuottavampia kuin pienet. Lisäksi verojärjestelmän tulee olla neutraali, eikä suosia tietyn kokoisia yrityksiä toisten kustannuksella. | Eri mieltä | 8 |
Suomen on järkevää tukea telakoitaan kilpailukyvyn turvaamiseksi, koska useimmissa muissakin maissa tehdään niin.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 6 | Eri mieltä | 7 |
Äkillisen rakennemuutoksen alueille suunnatut tuet hidastavat rakennemuutosta ja ovat siksi haitallisia.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Eri mieltä | 6 | Epävarma | 7 |
Vuokrasääntelyllä pitäisi pyrkiä hillitsemään vuokrien nousua, vaikka se tarkoittaisi vuokra-asuntotarjonnan pienenemistä.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 7 | Vahvasti eri mieltä | 8 |
Kotitalousvähennys on tehokas tapa torjua harmaata taloutta.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 4 | Samaa mieltä | 7 |
Robottivero on tulevaisuudessa välttämätön keino rahoittaa sosiaaliturvaa.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Vahvasti eri mieltä | 8 | Eri mieltä | 7 |
Perintövero on talouskasvun kannalta muita veroja vähemmän haitallinen.
Vastaus | Varmuus | Kommentti | Koko paneelin vastaus (mediaani) | Koko paneelin varmuus (mediaani) |
---|---|---|---|---|
Samaa mieltä | 3 | Samaa mieltä | 7 |