Hannu Salonen

professori
Turun yliopisto

    Vastaukset

    EU:n tulisi globaalien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi asettaa hiilitulli tuonnille niistä maista, joissa päästöjen hinnoittelu (päästökaupan tai hiiliveron kautta) on vähemmän kunnianhimoista kuin EU:ssa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä6Samaa mieltä6

    Kasvihuonekaasupäästöjen verottaminen (esimerkiksi hiiliverolla) on päästökauppaa parempi tapa harjoittaa ilmastopolitiikkaa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä6Epävarma7

    Äänestäjät keskimäärin yliarvioivat kulloisenkin hallituksen toimien vaikutusta heidän omaan taloudelliseen tilanteeseensa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä3Samaa mieltä6

    Ilmastonmuutoksen hillintä vaatii rajoitteita ja kannusteita yksilöiden ja yritysten toiminnalle.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Vahvasti samaa mieltä6Vahvasti samaa mieltä9

    Valtion vuoden 2019 budjetin finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma6Epävarma6

    Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi Suomen tulee pyrkiä vaikuttamaan siihen, että EU ja sen jäsenmaat sitoutuvat nykyistä kunnianhimoisempiin päästötavoitteisiin sekä ajavat kansainvälisen ilmastosopimuksen tavoitteiden kiristämistä.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Samaa mieltä6Samaa mieltä8

    Euroopan Keskuspankin määrällisen keventämisen (quantitative easing, QE) myönteiset vaikutukset euroalueen talouteen ovat olleet kielteisiä vaikutuksia suuremmat.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä6Samaa mieltä7

    Euroopan Keskuspankin määrällisen keventämisen lopettaminen vuoden 2018 lopussa on järkevää euroalueen taloustilanteen parantumisen takia.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä6Samaa mieltä6

    Irtisanomisten helpottaminen pienissä yrityksissä kasvattaa työllisyyttä.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma6Epävarma7

    Irtisanomisten helpottaminen pienissä yrityksissä edistää tuottavuuden kasvua.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma6Samaa mieltä6

    Työttömien velvoittaminen hakemaan vähintään neljää työpaikkaa kuukauden aikana nopeuttaa työttömien työllistymistä.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma6Epävarma5

    Valitusoikeutta maankäyttöä koskevissa asioissa tulisi rajoittaa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä5Epävarma6

    Ulkomaisen työvoiman ns. tarveharkinta tulisi poistaa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä3Samaa mieltä7

    Vuonna 2016 solmittu kilpailukykysopimus on selvästi tukenut Suomen talouskasvua.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä6Samaa mieltä6

    Vuonna 2016 solmittu kilpailukykysopimus on parantanut Suomen kustannuskilpailukykyä merkittävästi.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä6Samaa mieltä7

    Suomessa olisi tullut tällä eduskuntakaudella tehdä useita työmarkkinauudistuksia kasvun tukemiseksi, kuten laajentaa paikallista palkoista sopimista. Kilpailukykysopimus on vaikeuttanut näiden työmarkkinauudistusten toteuttamista.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma6Kaksi eri kysymystä.Epävarma5

    Yritystukia olisi syytä ryhtyä leikkaamaan kunnianhimoisesti.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Samaa mieltä7Samaa mieltä7

    Euroalueen nykyinen inflaatiotavoite (alle 2 prosenttia) on kilpailukykyerojen umpeen kuromisen ja työllisyyden kannalta liian matala.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä6Epävarma6

    Jos työttömyysaste Suomessa alenee alle 6 prosentin, palkkainflaatio alkaa kiihtyä. 

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei vastannut6Epävarma6

    Hallituksen esitys HE 16/2018 vp laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta on järkevä tapa lisätä kilpailua julkisrahoitteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannossa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltäJäi epäselväksi millä instrumenteilla kilpaillaan ja millä tavalla tehdään voittoa. Sillä mitä yhteiskunta tavoittelee tällä lailla pitäisi olla jokin yhteys siihen minkälaiseen kilpailuun kannustetaan. Epävarma7

    Jos maakunnilla on jatkossa vastuu julkisista sote-palveluista, tulisi niillä olla myös verotusoikeus.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    EpävarmaSamaa mieltä7

    Olisi järkevää luopua alennetuista arvonlisäverokannoista ja siirtyä yhteen arvonlisäverokantaan, jonka tuotto olisi nykyisen suuruinen.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä9Samaa mieltä7

    Elinkeinotoiminnan arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa (nykyisin 10 000 euron liikevaihto vuodessa) tulisi nostaa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä9Epävarma7

    Yksityisille voittoa tavoitteleville yrityksille tulisi sallia nykyistä vapaammin perus- ja toisen asteen koulutuksen järjestäminen ja tuotanto.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä7Tähän asti kaikille avointa ja ilmaista peruskoulutusta on pidetty keinona taata mahdollisuuksien tasa-arvoa edes johonkin mittaan asti. Eri mieltä7

    Työttömien kannustaminen lyhyidenkin työjaksojen tekemiseen tai työvoimakoulutukseen työttömyyspäivärahan pienentämisen uhalla on järkevää työllisyyspolitiikkaa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Vahvasti eri mieltä7Riippuu tietysti miten lyhyistä jaksoista on kyse. Oletan että puhuttiin 18h pätkistä.Samaa mieltä7

    Oppivelvollisuusikä pitäisi nostaa 18 vuoteen.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Vahvasti eri mieltä7Mikä mahtaisi olla syy ikärajan nostoon? Syrjäytymisen estäminen tuskin kelpaa syyksi, jos syrjäytymisvaarassa olevalle tuottaa vaikeuksia selvitä 16 vuoden oppivelvollisuudesta. Samaa mieltä7

    Valtion vuoden 2018 budjetin finanssipoliittinen linja on suhdannetilanne huomioon ottaen sopiva.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä8Eri mieltä6

    Maahanmuuttajien kotouttamista tulisi edistää sallimalla määräaikaisesti työehtosopimuksen vähimmäistason alittavat palkat.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Vahvasti eri mieltä7Samaa mieltä7

    Työntekijälle osoitettu matalapalkkatuki on pätevä keino työllistää heikon osaamisen tai matalan tuottavuuden työntekijöitä.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma6Ehkä heikon osaamisen ja matalan tuottavuuden työntekijöiden kysyntä lisääntyisi. Heikentäisikö se samalla korkean osaamisen ja tuottavuuden kilpailukykyä työmarkkinoilla?Samaa mieltä7

    Työajan lyhentäminen ja työn jakaminen on toimiva keino työllisten määrän lisäämiseksi.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä5Eri mieltä8

    Suomen nykyisillä työmarkkinoilla nollatuntisopimukset ovat tarpeellinen joustomekanismi erityisesti palvelualoilla.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä6Epävarma6

    Työttömyysaste riippuu pitkällä aikavälillä ensi sijassa työmarkkinoiden toimivuudesta.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma5Lyhyellä aikavälillä sanoisin kyllä. Pitkällä aikavälillä kasvu, tekninen kehitys, yleinen koulutustaso, ym. ainakin yhtä tärkeitä. Ellei sitten haluta ajatella että työmarkkinat toimivat joko täydellisesti tai ei ollenkaan.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä8

    Paikallisen sopimisen lisääminen yrityksissä on nopein tapa kasvattaa kansantalouden tuottavuutta.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä5Työn tuottavuudesta oli kyse, eli tuotantomäärä per työvoiman määrä?Epävarma7

    Paikallisen sopimisen lisääminen yrityksissä on nopein tapa kasvattaa kansantalouden työllisyyttä.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Samaa mieltä5Kaikista asioista ei ehkä koskaan tulla sopimaan paikallisesti. Silloin työvoiman värväämiseen saattaa liittyä edelleen kiinteitä kustannuksia joiden takia markkinat eivät ole täysin joustavat. Myös informaation kulku yms seikat vaikuttavat digitalisuudesta huolimatta siihen että oppikirjan mukainen nopeasti reagoiva joustava markkina ei täysin toteudu. Hajauttetussa neuvottelujärjestelmässä informaation kulun merkitys korostuu jotta kilpailu työvoimasta toimisi kuten pitää.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

    Jos Suomessa otettaisiin käyttöön sosiaalisen vähimmäisturvan korvaava kansalaisen perustulo, se heikentäisi työn tarjontaa. Perustulolla tarkoitetaan tässä ratkaisua, joka olisi julkisen talouden kannalta kustannusneutraali, olisi suuruudeltaan noin 560 euroa, ja kuuluisi myös työssä käyville henkilöille.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä6Epävarma6

    Eriytetystä ansio- ja pääomatulojen verotuksesta luopuminen ja siirtyminen yleiseen tuloveromalliin olisi järkevä tapa pienentää taloudellista epätasa-arvoa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Vahvasti samaa mieltä8Taloudellisesta tasa-arvosta siis oli kysymys eikä mistään muusta.Epävarma7

    Omistusasumisen verotuksen kiristäminen niin sanotulla laskennallisella asuntotuloverolla parantaisi asuntomarkkinoiden toimintaa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä5Epävarma7

    Suomalaisten tuloerojen kasvu nykyisestä haittaisi talouskasvua.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Samaa mieltä6Eri mieltä7

    Hallituksen esityksen mukaiseen sote-uudistukseen liittyvät mahdolliset kannusteongelmat ovat suurempia kuin valinnanvapausmallista koituva hyöty.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Samaa mieltä5Mikäli kannusteongelmilla viitataan siihen että määrätäänkö liikaa hoitoa tai tarpeetonta hoitoa ja jäävätkö vaikeat tapaukset hoidon ulkopuolelle, niin ehkä tällaistakin ongelmaa tulee olemaan. Toisaalta en tiedä paljonko valinnanvapaus oikeastaan lisääntyy nykytilaan verrattuna. Minusta valinnanvapautta on jo nyt riittävästi.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma6

    Voimakkaampi finanssipolitiikan keventäminen (verojen alentaminen, valtion menojen lisääminen) olisi viime vuosina elvytysvaikutusten takia pienentänyt valtion velkaa suhteessa bruttokansantuotteeseen.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Ei mielipidettä6Eri mieltä7

    Koska on epätodennäköistä, että valtionyhtiöt voisivat jatkuvasti pärjätä yksityisesti omistettuja yhtiöitä paremmin, on niiden myynti perusteltua (ei koske huoltovarmuuden kannalta elintärkeitä yhtiöitä).

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä6Väite alkaa oletuksella, tästä voi olla mitä mieltä tahansa. Paljonko valtion enimmäkseen omistamia yhtiöitä kilpailee aloilla jotka paitsi yleishyödyllisiä myös selvästi kannattavia yksityisille yrityksillekin? Huoltovarmuuden takaamisen lisäksi joskus pidettiin luonnollisia monopoleja perusteluna julkiselle omistukselle tai ainakin vahvalle sääntelylle.Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7

    Eurosta on tähän mennessä ollut Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Vahvasti samaa mieltä8Samaa mieltä7

    Sipilän hallituksen ajama kilpailukykysopimus oli Suomen talouskasvun kannalta oikeansuuntainen ratkaisu.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma5Tätä ei luultavasti koskaan saada tietää riittävällä varmuudella. Samaa mieltä7

    Pieniä yrityksiä kannattaa suosia ylimääräisin verohelpotuksin tai yritystuin, koska uudet työpaikat syntyvät pääsääntöisesti niihin.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä5Jos uudet työpaikat syntyvät pääsääntöisesti pieniin yrityksiin, en ymmärrä miksi niitä vielä pitäisi tukea. Jos taas näitä työpaikkoja näihin yrityksiin ei synny ilman tukia, en ole varma etteikö samoilla tukimäärillä saataisi parempaa tulosta aikaan jossain muussa kohteessa. Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä8

    Suomen on järkevää tukea telakoitaan kilpailukyvyn turvaamiseksi, koska useimmissa muissakin maissa tehdään niin.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Samaa mieltä7Tämä on ilmeisesti paras perustelu tuelle. Edellytys kuitenkin on että telakkateollisuus olisi kilpailukykyinen siinäkin tapauksessa ettei alaa tuettaisi missään maassa Suomi mukaanluettuna. Erikoistumisen ansiosta tämä saattaa pitää paikkansa.Näytä lisääNäytä vähemmänEri mieltä7

    Äkillisen rakennemuutoksen alueille suunnatut tuet hidastavat rakennemuutosta ja ovat siksi haitallisia.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä6Hidastavat rakennemuutosta kyllä mutta jonkinlaisilla lyhytkestoisilla tuilla voidaan iskua vaimentaa. Kysymyksessä asetetaan rakennemuutoksen nopeus ensisijaiseksi tavoitteeksi, joten tähänkin on hiukan vaikea ottaa kantaa. Pitäisi myös tietää mitä tuetaan.Näytä lisääNäytä vähemmänEpävarma7

    Vuokrasääntelyllä pitäisi pyrkiä hillitsemään vuokrien nousua, vaikka se tarkoittaisi vuokra-asuntotarjonnan pienenemistä.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Vahvasti eri mieltä7Vahvasti eri mieltä8

    Kotitalousvähennys on tehokas tapa torjua harmaata taloutta.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Samaa mieltä7Samaa mieltä7

    Robottivero on tulevaisuudessa välttämätön keino rahoittaa sosiaaliturvaa.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Eri mieltä7Mahtaako se olla keino ollenkaan. Jotta sillä olisi toivotunlainen vaikutus, pitäisi robottivero saada voimaan kaikissa maissa. Muuten täällä ei ole edes robotteja.Eri mieltä7

    Perintövero on talouskasvun kannalta muita veroja vähemmän haitallinen.

    VastausVarmuusKommenttiKoko paneelin vastaus (mediaani)Koko paneelin varmuus (mediaani)
    Epävarma6Alesina ja muut ovat esittäneet että joissakin olosuhteissa perintöveron käytöllä voitaisiin alentaa tuloveroa, ja lisätä tätä kautta yritteliäisyyttä ja kasvua. Kuulostaa järkevältä jos omaisuus periytyy suuremmalla todennäköisyydellä kuin älykkyys ja muut kyvyt. Näytä lisääNäytä vähemmänSamaa mieltä7